Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Mere end blot opdateringer

Af Morten Damsgaard - 10. mar. 2015 KL. 09:55

  • 1_59
  • 2_45
  • 3_27
  • 4_20
  • 5_15
  • 6_15
  • 7_11

Den nye generation Puma er mere end blot opdatering af kabine og motor.

PowerGear har, som nogen af de allerførste, været afsted i den nye Puma-serie fra Case IH. Den nye traktorserie er den tredje generation Puma og den blev præsenteret på den netop overstået udstilling, SIMA i Paris.

Norge har som et af de første lande i Europa fået lov at vise den nye traktorserie frem, og PowerGear har i den forbindelse set nærmere på traktoren i en Preview-udgave af PowerGear. Vi venter dermed stadig med den endelig test af traktoren til den kommer til Danmark efter høsten 2015.

Ny motor

Først og fremmest er grunden til den tredje generation Puma, den nye motor, som skal leve op til Tier 4 Final/ Stage IV-kravene. Siden Tier I blev indført i midten af 90'erne, så er udledningen af blandt NOx-partikler reduceret med 98 procent. Case IH lever op til de nye krav med den nyeste motorteknologi fra Fiat Powertrain Tecnologies (FPT). Den Italiske motorproducent lever op til kravene med ren SCR-teknologi, hvor der ingen genbrug af udstødningsgasser i motorrummet finder sted (EGR-Teknologi).

Hi-eSCR kalder FPT den nye teknologi, og i forhold til den tidligere Puma-generation, så er der monteret to nye katalysatorer under den røde motorhjelm. En DOC-katalysator sørger for at ilte udstødningsgassen, før AdBluen sprøjtes ind. Udstødningsgassen samt AdBlue reagerer derefter med hinanden i SCR-katalysatoren, hvor NOx-partiklerne omdannes til skadeløst kvælstof. Forbruget af AdBlue er steget fra 3-5 procent af brændstofforbruget til 5-9 procent på den nye motor. Når der tilføres mere AdBlue, så dannes der også mere ammoniak, og derfor sidder der efter SCR-katalysatoren en CUC-katalysator. Den fjerner den ekstra ammoniak. Samtlige katalysatorer er vedligeholdesfri og serviceintervallet ligger forsat på 600 timer for motorolie.

Mere lys

På den nye serie kan der vælges mellem to lyspakker. Den lille lyspakke giver 1.000 lume pr. lampe i 360 graders område fra kabinens top, mens den store lyspakke giver 1.800 lume pr lampe, og sammen med de 14 LED lygter, fire halogen og en xenon-arbejdslysm, er det en lysstyrke på over 30.000 lumen fra Puma'ens top.

Også i kabinen er der mulighed for flere udstyrspakker. I standard komfortpakken leveres et førersæde, som er identisk med det, som leveres i den nuværende Puma-serie.

Deluxe-pakken leveres med det nye Grammer Dual Motion sæde, som blev vist for første gang på Agritechnica 2013. Sædet har den egenskab, at når det drejes til højre, så drejes nakkestøtten modsat, og sidder dermed ikke i vejen. Sædet leveres i stof eller læder, og desuden leveres rattet også i læder.

Active Comfort pakke er den tredje løsning fra Case IH og her sættes der et Grammer Maximo Evolution-sæde i Puma-kabinen, som er et aktiv sæde, som justeres efter vægten på chaufføren og husker gemte indstillinger.

Terminal-opdateringer

Noget vi i PowerGear ser frem til at se nærmere på, er den nye foragerautomatik, hvor det nu er muligt at redigere og sætte foragerautomatikken op på forhånd. Hydraulikventilerne i kabinen vil også i den nye serie selv vende tilbage til neutral position efter en timer-funktion er udløbet.

Bosch-fjernventilerne bag på traktoren er også opdateret med mindre intern lækage, da de gamle ventiler kunne have en tendens til tab af tryk.

Terminalen er desuden opdaterede til at kan modtage ISO-BUS III-signaler, som eksempelvis giver redskaber mulighed for at overtage styringen af traktorens transmission, hydraulik og PTO-indstillinger. Systemet kendes under navnet TIM (Tractor implementes Management) og det betyder eksempelvis at en presser og snittervogn kan ændre traktorens hastighed afhængigt af græs- og halm-mængde.

Der arbejdes i øjeblikket også på en løsning, hvor redskabet kan styrer traktorens forhjulsstyring.

ISO-BUS styringen gør det også muligt at flytte funktionerne rundt på traktorens kørerhåndtag.

Model udgår

Puma-serien deles op i to grupper, hvor det først og fremmest er akselafstandens forskel på 15 centimeter som udgør forskellen.

Sammen med lanceringen af den nye serie, så udgår dem mindste Puma 130 med kort akselafstand fra produktprogrammet og der tilføjes en ny: Puma 175.

Puma 165 og 175 er på mange måder samme traktor, men med forskel i boost-effekten.

Puma 165 yder 180 hestekræfter, når den arbejder ved 1.800 motoromdrejninger. Med Boost koblet ind rammer traktoren 210 hestekræfter. Puma 175 yder samme nominelle hestekræfter, men booster op til 225 hestekræfter, når traktoren befinder sig i det høje transmissions gear i den trinløse transmission. Det betyder faktisk, at hvis man har behov for en traktor til ren markarbejde, så er der ingen forskel på Puma 175 og 165. Den ekstra boost effekt, kan først udnyttes ved hydraulik, transport og PTO-arbejde ved høj hastighed, som eksempelvis skårlægning.

Den nye topmodel i Puma-serien er Puma 240 CVX med 240 nominelle hestekræfter og 270 hestekræfter med boost.

Alle Puma-modeller har desuden fået boost-effekt i bakgear. Det skyldes i følge Case IH muligheden for levering af en Puma med vendeudstyr, som faktisk kan leveres fra fabrikken i Østrig. Opbygningen sker i samarbejde med en østrigsk virksomhed.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame