Med knap 20 medarbejdere og aktiviteter både i landbrugsafdeling samt vognmandsafdeling, så kan der være nok at holde styr på hos Skave Maskinstation i det vestjyske.

I to år har maskinstationen arbejdet med styringsprogrammet Custom Office, og det har gjort arbejdet lettere for ledelsen af maskinstation samtidigt med, at det har gjort medarbejderne til en større del af maskinstationen i det daglige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med indførslen af systemet er vi gået fra papir til mobiltelefon, hvor vi hele tiden, døgnet rundt og lige meget hvor vi er, har hundrede procent styr på ikke bare de nuværende og de kommende opgaver, men også hvad der skete for to dage, en måned eller et år siden, fortæller Betina Vennegaard, som sammen med brødrene Martin og Lars Vennegaard driver Skave Maskinstationen.

De er tredje generation på maskinstationen, som blev grundlagt af deres farfar, Peder Vennegaard, som sammen med sønnen Jens Jørgen Vennegaard i 1966 grundlagde Skave Maskinstation. Jens Jørgen Vennegaard har stadig har sin daglige gang på maskinstationen.

Glemmer aldrig sedler

På Skave Maskinstation er der 17 fastansatte året rundt, men når det går hårdt for sig i sæsonen kan der nemt være 25 mand i arbejde på den vestjyske maskinstation.

- Det stiller store krav til selvdisciplinen at holde styr på samtlige dagssedler i løbet af en både lang, men til tider også presset arbejdsdag, og det endte altid med, at der var nogle arbejdssedler, som aldrig nåede til kontoret, fortæller Betina Vennegaard.

I dag sidder hun på kontoret og opretter opgaverne i det øjeblik, som kunderne ringer ind. Det kan også Det kan også gøres fra en mobil eller tablet i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun viser på computeren, hvor få sekunder det egentligt tager hende, at oprette en arbejdsopgave, som sammenrivning samt ensilering af græs hos en kunde, hvor der skal køre en storrive, en finsnitter, to frakørselsvogne samt en gummiged.

Ikke nok med, at systemet holder styr på maskinnumre, husker hvilke medarbejdere, som oftest kører med de enkelte maskiner, så giver markkort i programmet også et overblik over, præcis hvilke marker der skal ensileres på.

- Når jeg opretter opgaven, så får de fem berørte medarbejdere informationen på deres telefon eller tablet, og det eneste de skal gøre, er manuelt at trykke sig i gang på opgaven, når den begynder.

Det hele gøres fra en app, hvor medarbejderne har mulighed for blandt andet at registrere effektiv tid, transport, driftsstop, pause, klargøring, ventetid og lignende.

- Helt konkret betyder det, at vi aldrig mere glemmer arbejdssedler i maskinerne, og alle opgaver bliver afsluttet løbende, når en opgave er færdig, fortæller Betina Vennegaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun påpeger også det faktum, at når medarbejderne kommer sent hjem, så skal de ikke forbi kontoret for at afslutte deres dagssedler. De kan blot sætte sig i deres bil og køre direkte hjem.

Skræddersyet system

Efter indførelsen af systemet har Skave Maskinstation opdagede flere fordele i det daglige.

- Alle ved hvilke opgaver der er inde og det gør forretningen mere effektiv. Vi er generelt bedre forberedte nu, hvor alle tager ansvar for at grejet er klar til næste opgave. Opgaven er ikke længere noget, som kun er skrevet ned på en gul lap.

- Vi har alt med. Eksempelvis har vi øget omsætningen på vores gyllerører, da gyllevognschaufføren ikke kan afslutte en gylle-opgave uden at tage stilling til, om der har været en gyllerører i gang ved gylletanken under udbringningen

Betina Vennegaard bakkes op af broderen, Lars Vennegaard som også påpeger det faktum, at der under ensilering altid bliver sendt faktura ud på helt præcist de enkelte frakørselsvogne, som har indgået i opgaven:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Man er aldrig i tvivl om, hvor længe den ene eller anden frakørselsvogn kører hos kunderne. Især når der ved nogle kunder køres lige fra to til fem vogne, giver det en stor sikkerhed for både os og kunden, at der hverken faktureres for meget eller for lidt for eksempelvis frakørselsvognene.

Systemet kan desuden skræddersys til den enkelte maskinstations behov, og det ser man også som en meget stor fordel:

- Hvis vi kommer i tanke om noget i systemet, som kan laves anderledes, så kan vi få det ændret i løbet af få dage. At man er med til at kunne påvirke udviklingen af systemet løbende, er virkelig en stor fordel.

Øget overblik

Noget af det, som man har fået tilføjet i systemet i efteråret er en områdestatus, som giver både ledelse og medarbejdere ro i sindet, når eksempelvis majs-sæsonen er i gang:

- I områdestatus kan vi løbende se, hvor langt vi er med eksempelvis majsensileringen i procent. Det giver et godt overblik, at vi ved, vi eksempelvis er 60 procent færdig. Dermed ved medarbejderne hvor langt vi er, hvilket både kan give mere overskud, men måske også ro på hjemmefronten, at man kan se enden på en travl periode.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- På den måde føler medarbejderne også, at de bliver en større del af det daglige arbejde. Udfra samme synspunkt, er vi også begyndt at skrive informationer om køb af nyt grej og lignende i app'en, så medarbejderne får information med det samme, der sker noget nyt i virksomheden.

Man bruger desuden også systemet til at danne sig et overblik over, hvilke medarbejdere der har mulighed for at arbejde i weekender. Inden torsdag middag, skal hver medarbejde melde ind, om man har mulighed for at arbejde i weekenden.

- Dermed er det langt lettere for os at se, om vi skal have fat i nogle afløsere i god tid, hvis vejret måske viser sig at blive godt, og der bliver travlt i marken den kommende weekend.

Sikkerhed for kunden

Foruden et overblik for medarbejdere og ledelse, så giver systemet også en sikkerhed for kunderne - samt en hverdag, som bliver mere gennemskuelig.

- Det største argument overfor kunden er, at vi altid er hundrede procent sikker på, at den fakturerede tid, også er den, som der er kørt hos kunden. Desuden har vi med både markkort, sprøjtejournaler og transportlog-data for de enkelte kunder og opgaver, alt samlet ét sted. Det betyder også, at vi aldrig skal til at se en masse dagssedler igennem, eller tjekke kalender for at finde ud af, hvor mange kubikmeter gylle der eventuelt er flyttet fra det ene til det andet sted i forbindelse med en gylleaftale - det kan vi meget lettere se i systemet nu.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Betina Vennegaard nævner også det faktum, at man i løbet af arbejdsdagen kan give kunderne et bedre overblik over arbejdet.

- Eksempelvis er vores pressere med indbygget snitter ofte hængt godt op i høsten, og med det nye program har jeg langt lettere ved at se, hvor langt presseren er i dagens program. Hvis en kunde ringer og spørger, hvornår vi er på vej, så skal jeg ikke først til at ringe til chaufføren, men jeg kan se på min skærm, præcis hvor han kører, om han måske allerede er på vej til næste opgave, påpeger hun.

Betine Vennegaard påpeger desuden fremtidsperspektiverne i systemet.

- Jeg burde jo ikke rose systemet til skyerne, da mange af vores kollegaer/konkurrenter så også vil investere i systemet, som jeg ser som et stort konkurrenceparameter. Men omvendt så er CustomOffice bare så godt for branchen, at jeg ikke kan lade være. Det er også vigtigt, at få systemet udbredt, så vi kan påvirke flere og flere til at samle information og data i systemet.

Hun peger blandt andet på muligheder i logning af data fra eksempelvis finsnittere, gyllevogne eller andre kørertøjer, hvor data på mark-niveau kan give store fremtidspotentialer. Vi har mange data og vil gerne give dem videre til vores kunder, så de kan få præcise tal i stedet for beregnede og derved spare penge.