ITALIEN - Med en markedsandel på 30 procent i Europa er Manitou i høj grad en af de helt store spillere på markedet for teleskoplæssere, og nu er det familieejede franske firma klar med en ny serie af landbrugsteleskoplæssere. Maskinbladet har været på Sardinien for at se nærmere på den nye serie, der har fået navnet NewAg, og som indeholder ni modeller.

- Det er et stort skridt frem for Manitou, sagde Michel Denis, der er topchef for Manitou, da han præsenterede den nye serie, og der blev lagt vægt på, at den nye serie skulle passe bedre til de større landbrug, som vi ser i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det betyder blandt andet, at Manitou har rettet kikkerten mod TCO -Total Cost of Ownership, som dækker over de samlede udgifter ved at eje en maskine. Det betyder altså, at købsprisen, brændstofforbruget, vedligeholdelsesomkostninger og værditabet alt sammen skal regnes med, og her ønsker Manitou at gøre det så billigt som muligt. Derfor har Manitou i den nye serie skruet på både brændstofforbruget og vedligeholdelsesomkostningerne. Brændstofforbruget er sænket med op til fem procent, mens motorerne overholder de nye Tier 4-krav.

Når det kommer til vedligeholdelse, så har Manitou forlænget serviceintervallerne for skift af filtre og olie. Fremover skal hydraulikolien skiftes efter 2.000 timer, hvor det i dag skal ske efter 1.000 timer. Luftfilteret kan køre op mod 2.000 timer, hvor det i dag skal skiftes efter 500 timer.

Ifølge Manitou kan det være med til at reducere de planlagte serviceomkostninger med 15 procent, og det er noget, som man sætter pris på ved Scantruck, der er den danske importør af Manitou:

- Det er et område, hvor vi har håbet på, at de ville gøre en indsats. Vi har fortalt på fabrikken, at det ville være rart, hvis vi skulle skifte olie efter behov og ikke efter et fast skema, så det er rart, at de har lyttet til den feedback, som vi har givet. Jeg tror, at det her virkelig kommer til at gøre en forskel for vores kunder, siger Claus Bjerregaard, der er produktchef hos Scantruck, som glæder sig til at vise maskinerne frem på Agromek.

Med de nye ændringer mener Manitou, at de franske teleskoplæssere nu har den laveste TCO på markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ny kabine

Selvom der er ni modeller i NewAg-serien, som alle har fået et facelift med nyt design, så er der dog én ting, som de har til fælles, og det er kabinen.

Manitou har redesignet kabinen fuldstændig, og det ser man tydeligt, når man skal ind i maskinen. Her er gulvet nemlig kurvet, så man fra kabinen har let udsyn til trinnet, som bruges, når man skal ind og ud af maskinen.

- I landbruget skal folk jo ind og ud af en teleskoplæssere utroligt mange gange i løbet af en dag, så det er vigtigt, at man kan se, hvor man sætter foden, siger Claus Bjerregaard.

Den nye kabine byder også på en forrude i ét stykke og et redesignet beskyttelsesgitter øverst på ruden. Tremmerne på det nye gitter er monteret med forskellige vinkler, så udsynet skulle blive så optimalt som muligt.

Manitou har i den nye serie også lagt vægt på komfort i kabinen, og joysticket og højre armlæn er nu monteret på det luftaffjedrede sæde, og følger derfor sædet bevægelser. Som noget nyt kan man nu selv tilrette placeringen af knapper i maskinen. De fysiske knapper til maskinens funktioner kan simpelthen byttes rundt, og på den måde kan man placere de funktioner, man bruger mest, så de er let tilgængelige. Når man flytter den fysiske knap, er funktionen flyttet - man skal altså ikke ind i en terminal og ændre noget. Knapper er desuden farvekodede, så man let kan danne sig et overblik over hvilke knapper, der har hvilke funktioner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mindre støj

En stor del den forbedrede komfort i kabinen skal findes i støjniveauet. Det er et område, hvor Manitou tidligere har fået kritik, og da PowerGear sidst testede en Manitou-teleskoplæsser, var det også et af kritikpunkterne. Dengang lå støjniveauet over 80 dB, men nu oplyser Manitou, at støjniveauet er sænket til 73 dB, hvilket svarer til en reduktion med 40 procent, og nu skulle støjniveauet svare til en personbil på motorvej.

- Når man bruger så mange timer i en teleskoplæsser, som vores kunder gør, er det utroligt vigtigt, at støjniveauet kommer ned, siger Claus Bjerregaard.

Manitou kalder desuden kabinen for den mest støjsvage på markedet.

Ryst silokloen

På NewAg-serien har Manitou implementeret en række nye hydraulikfunktioner - en af disse er den såkaldte "Bucket Shake", hvor man med et tryk på en knap kan ryste silokloen.

På den måde sikrer man, at man får alt materialet ned i fuldfodervognen. Til NewAg-serien har Manitou også opdateret deres silko, så den nu kan rumme 1.700 liter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En anden ny hydraulikfunktion er "Quick Lift", hvor man med et tryk kan løfte bommen og trække teleskoparmen tilbage samtidig - noget der kan være aktuelt, når man læsser. Derudover har Manitou også indført en "Return to Load"-funktion, hvor man kan indstille en vinkel på bommen og silokloen, og når man har læsset af, vil bom og klo vende tilbage til den ønskede position med et tryk på en knap.

Fire transmissioner

Som nævnt er der ni modeller i NewAg-serien, og de fordeler sig over fire forskellige transmissioner. Motorerne i NewAg-serien kommer fra Deutz, og er på 3,6 liter. Motoren vender automatisk blæserretningen hvert tredje minut, så man får blæst køleren fri for eventuelle strå eller andet skidt.

Den mest simple transmission er den såkaldte Power Shuttle-transmission, der har fire fremadgående og fire bakgear. Med denne transmission fås modellerne MLT 630-105 og MLT 733-105, der begge har 101 hestekræfter og en løftehøjde på henholsdvis 6,0 og 6,9 meter.

Næste trin på stigen er PowerShift Plus-transmissionen, der har seks fremadgående gear samt tre bakgear. Manitou laver ligeledes to modeller med denne transmission, og de har begge 130 hestekræfter. Løftenhøjden er henholdsvis 6,08 og 6,9 meter. Derefter kommer den hydrostatiske M-Varioshift-transmission, som ligeledes findes på to modeller. Denne transmission har to gear - det første bruges fra 0 til 18 kilometer i timen, og leverer et højt momenet ved lav hastighed. Det andet gear bruges fra 0 til 40 kilometer i timen, og her får man det højeste moment ved højere hastigheder.

Sidst men ikke mindst finder vi tre modeller med den såkaldte M-Vario Plus-transmission, der er en trinløs CVT-transmission. Her er motoromdrejninger og maskinens hastighed uafhængig af hinanden, og på den måde skal denne transmission levere højt moment både ved lave og høje hastigheder. De tre modeller med denne transmission er MLT 635-140 V+, MLT 741-140 V+ og MLT 940-140 V+.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De er alle udstydet med 136 hestekræfter, og hydraulikpumpen leverer 170 liter i minuttet. Løftehøjden på de tre modeller er henholdvis 6,08, 6,90 og 9,00 meter. De fire transmissioner er lavet i samarbejde med tyske ZF, der er kendt for solide transmissioner.

- Selvom der er tale om et helt nyt produkt med en ny kabine og en ny motor, så er der så mange modeller, er der er noget for enhver smag. Om man foretrækker hydrostatisk transmission, PowerShift eller CVT, så er der en maskine der passer. Vi har store forventninger til den nye serie, siger Claus Bjerregaard.