533 milllioner liter diesel om året. Det er, hvad dansk landbrug bruger af brændstof pr år. De mange millioner liter svarer til et forbrug på cirka 200 liter diesel pr. hektar, og det er alt for meget mener Jens Johnsen Høy, konsulent hos Agrotech.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han holdt under plantekongressen et indlæg om, hvordan man sparer brændstof i landbruget. Her tog han udgangspunkt i en nylig afsluttet farmtest vedrørende energiforbruget til jordbearbejdning.

- I de 533 millioner liter diesel ligger også forbruget til korntørring. Men man bør kunne ligge under 100 liter pr. hektar, hvilket vi ligger et godt stykke fra. Nogle landmænd ligger helt nede på 50 liter pr. hektar, så der er stor forskel, siger Jens Johnsen Høy.

Han mener, man som traktorfører må se på, hvad brændstofmåleren i traktoren viser - ikke kun, hvor mange liter traktoren bruger pr. time, men også:

- Kigge på, hvad man bruger pr. hektar. Mange kigger kun på, hvad de bruger i timen, påpeger Jens Johnsen Høy, der også mener, man bør kigge på valg af traktorstørrelsen til det arbejde, man skal lave.

Ifølge konsulenten er der mest at spare på jordbearbejdningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er eksempelvis mange forsøg om udbytter i jord pløjet ved forskellige dybder. Ingen af dem viser signifikante forskelle i udbytterne ved at pløje i for eksempel 22 centimeter i stedet for 28 centimeter. Men brændstofforbruget falder imidlertid væsentligt ved at justere ploven lidt af jorden.

I Farmtesten er der målt brændstofforbrug ved pløjning med en 10-furet plov. Målingerne viste, at forbruget ved 7,5 kilometer i timen faldt fra 22,3 til 17,7 liter pr. hektar ved at reducere pløjedybden fra 28 til 22 centimeter. I 15 centimeters dybde var forbruget 13,2 liter pr. hektar.

- Stubharven er også en dieselsluger. I test med en stubharve på lerjord har vi haft et forbrug på fire liter pr. hektar ved at harve i 10 centimeter, mens forbruget steg til 12 liter pr. hektar ved at harve i 20 centimeters dybde. Med andre ord steg brændstofforbruget til det tredobbelte ved en fordobling af arbejdsdybden, forklarer Jens Johnsen Høy.

Også dæktrykket har stor betydning i marken. Test i marken viser, at en halvering af dæktrykket gav et fald på 42 procent i brændstofforbruget - fra 78 til 45 liter.

Transport er en stor synder

Når det gælder kørsel på vej er traktorer, der kan køre med reducerede motoromdrejninger, nummer et.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I marken kan man faktisk ikke belaste en traktor så hårdt i dag, at den bruger mere og mere brændstof. Til gengæld betyder antallet af motoromdrejninger meget for forbruget.

- Traktorer med et overgear eller traktorer med trinløs transmission er at foretrække til vejtransport. De kører nemlig med maksimal hastighed men med nedsatte motoromdrejninger, som er med til at sænke forbruget betydeligt, mener Jens Johnsen Høy.

Ifølge tyske forsøg, der er nævnt i Farmtesten om energiforbruget til jordbearbejdning, kan man spare op mod fem liter brændstof i timen ved at holde motoromdrejningerne nede.

Og skal man køre langt på vejen, er lastbiler at foretrække, viser forsøg. Man kan køre op til fem gange så langt i lastbil med den samme totaltvægt og samme brændstofforbrug i forhold til en traktor.

- Vi har også målt på traktorer med og uden chiptuning. I realiteten sparer man ikke brændstof. Brændstofmåleren snydes, idet den beregner et forbrug, der ikke tager højde for, at brændstofpumpen sprøjter en større mængde brændstof ind i motoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det ser ud som om, man bruger mindre eller samme mængde brændstof til et større antal hestekræfter, men det er ikke tilfældet. Så det skal ikke være for at spare brændstof, man øger effekten på traktoren, vurderer Jens Johnsen Høy.