Som en del af afprøvninger blev belastningen fra de forskellige køretøjer på vejen målt under asfaltens overflade. Metoden anvendes af Aarhus Universitet til måling af jordpakning under landbrugskøretøjer på markerne, men har ikke tidligere været anvendt til måling under asfaltvej.
Det var dog tydeligt, at måleudstyret kunne registrere, at vejen blev påvirket af tryk, hver gang der kørte en aksel over måleudstyret. Måleudstyret er så fintfølende, at selv påvirkning fra en bil giver udslag. Vejen får et lille tryk, der registreres af måleudstyret, men vejen er elastisk og 'kommer tilbage' igen til udgangsstillingen, når trykket er væk.
Målemetode
Målesonderne blev boret ind i underjorden 50 - 75 centimeter under asfaltens overflade. Selve målesonden består af en væskefyldt silikoneslange. Når et køretøj kører henover asfalten, stiger trykket i målesonderne kortvarigt og resultatet kan omsættes til grafik på en computer.
Følgende køretøjer blev testet for tryk på asfalt: Ærtehøster på bælter, roeoptager på bælter, gyllevogn med henholdsvis otte og ti ton akseltryk, en gylletrailer samt blokvognen med en Grimme-roeoptager på ladet.
Blokvognen er suverænt den tungeste ekvipage med en totalvægt på godt 68 ton. Målingerne på dette køretøj, sammenlignet med målinger, hvor roeoptageren kører selv, ventes at blive en vigtig parameter for de endelige lovgivningsmæssige beslutninger.
Prøverne blev gentaget, først seks gange med 20 kilometer i timen hen over måleområdet efterfulgt af seks gange med en hastighed på fem kilometer i timen.
Hastighedsforskellen er valgt for at måle, om trykket er anderledes, når hastigheden er lavere. Lovgivningen siger, at bæltekøretøjer maksimalt må køre 15 kilometer i timen, og derfor vil afprøvningerne kunne danne baggrund for en drøftelse af, om det er relevant at ændre den tilladte hastighed på bæltekøretøjerne.