De nye Tucano mejetærskere fra Claas er nu blevet så forfinede, at producenten mener, at de hører hjemme i mellemklassens premiumsegment. Med den nye Tucano har Claas tilnærmet modellen til Lexion, både konstruktionsmæssigt og visuelt. Alle de nye modeller er udstyret med mange af Lexions komfortdetaljer.

Den nye Tucano fås i tre serier, nemlig 500-serien med APS Hybrid tærskesystemet, 400-serien med APS ryster og 300-serien med det traditionelle tærskesystem og ryster.

Artiklen fortsætter efter annoncen

APS - for Accelerated Pre Separation eller accelereret forsortering - tærskesystemet arbejder med en cylinderbredde på 1.580 millimeter eller 1.320 millimeter og en cylinderdiameter på 450 millimeter. Det sikrer en høj acceleration på materialet og stor centrifugalkraft, så op til 30 procent af kernerne udskilles allerede i forbroen. Acceleratoren og tærskecylinderen (for 500-serien også vendetromlen) trækkes synkront, og det sikrer en skånsom behandling af materialet.

Det traditionelle tærskesystem arbejder med den 450 millimeter store tærskecylinder. Restkerneudskillelsen sker med fem eller seks rystere i 300- og 400-serierne.

Hybrid-teknologi

I den nye topmodel Tucano Hybrid 570 er man gået over til hybridteknologien. APS Hybrid systemet kombinerer det tangentiale APS tærskesystem med Roto Plus restkerneudskillelsen og forener dermed øget kapacitet med skånsom behandling af halmen.

Mens der er monteret to rotorer i Lexion Hybrid, er der kun én rotor i Tucano Hybrid med en diameter på 570 millimeter. Denne singlerotor opnår stor centrifugalkraft allerede ved lave omdrejningstal.

Omdrejningstallet i APS tærskesystemet kan indstilles uafhængigt af omdrejningstallet i Roto Plus kerneudskillelsen. Dermed kan hele arbejdsprocessen på Hybrid-modellen tilpasses individuelt til de skiftende høstforhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Singlerotoren i hybridmodellen kan indstilles trinløst i hastigheden (480-920 omdr./min.). Betjeningen sker med Cebis, det elektroniske høstinformationssystem. På få sekunder kan føreren påvirke restkerneudskillelsen og halmkvaliteten. Hybridmodellen er yderligere blevet udstyret med mekanisk indstilling af rotorklapperne.

Et yderligere ekstraudstyr er den elektrisk indstillelige rotorledeplade. Afhængigt af vandindholdet i halmen og dens beskaffenhed føres materialet altid så vidt muligt til midten af snitteren.

Flere Lexion-dele

Hvad angår design, komfort og betjening har serien fået væsentlige komponenter fra Lexion. Rent optisk adskiller den hidtidige og den nye Tucano sig fra hinanden ved den nye tømning oppefra. Derved har man øget tømmekapaciteten med gennemsnitligt 30 procent eller op til 105 l/sek. Korntanken, der rummer 9.000 l, tømmes på mindre end to minutter.

Føreren kan nu nemt holde øje med fyldningsniveauet i korntanken og kvaliteten på materialet gennem den bredere korntankrude i midten. Ligesom på Lexion kan korntanklåget på Tucano nu også åbnes og lukkes elektrisk med en kontakt i armlænet.

Andre nye funktioner i Cebis er den automatiske afgrødeindstilling og integrationen af et bakkamera. Fra fabrikken er der programmeret indstillinger til mere end 35 afgrøder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Moderne motorteknologi

Alle nye modeller er udstyret med Mercedes-Benz motorer. Udstødningsefterbehandlingen på Stage IV motorerne sker ved SCR og recirkulation af udstødningen, EGR.

På alle modeller suges den friske luft til motoren ind fra det roterende luftindtag. Den aktive forsortering bevirker, at der kommer færre partikler i de to luftfiltre. Deres volumen er tilpasset til de nye motorer og er øget betydeligt.

Udstyret med firehjulsakselen fra Lexion har den nye Tucano endelig fået 30 procent større trækkraft. Firehjulstrækket tilkobles ved tryk på en knap.

Tucano kan udstyres med et bredt udvalg af Claas frontudstyr, såsom standardskæreborde, de nye Cerio og Vario skæreborde, Flex skærebordene til høst af sojabønner og ærter, klapbare skæreborde, Swath Up til pickuptærskning, Sunspeed til høst af solsikker og majsplukkerne Conspeed og Conspeed Linear.