Skal vi lave dansk øl af franske råvarer?

Det spørger Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv om i en ny kampagne, som sætter fokus på dansk overimplementering og særregler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er for mange ulogiske regler og dårlige eksempler på, at Danmark strammer fælles regler unødvendigt hårdere end andre EU-lande, mener de to erhvervsorganisationer.

I eksemplet med øllet handler det om, at danske landmænd er tvunget til at undergøde deres marker.

- Når Danmark skal implementere regler fra EU, går vi ofte længere, end EU egentlig kræver. Det koster konkurrenceevne og vækst i Danmark. Som samfund er vi nødt til at kigge en ekstra gang på en række af reglerne og spørge os selv, om de egentlig hjælper nogen? Derfor har vi indledt en kampagne, som skal pege på samfundets omkostninger, når vi overimplementerer og overdriver reglerne, siger Søren Gade, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Lige for

Kampagnen vil sætte fokus på udfordringerne gennem en række konkrete eksempler på lovgivning. Sagerne spænder vidt og bredt fra kemi i cykler over afgifter på nødder til alarmer på gylletanke.

Formålet med kampagnen, som kaldes #Ligefor, er dog ikke at pege på problemerne, men at vise at simple løsninger ligger ligefor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hovedreglen bør være, at vi ikke indfører strengere regler i Danmark, end i vores nabolande. Derfor ønsker vi, at politikerne forpligter sig til at kortlægge konsekvenserne af nye forslag langt bedre, end det er tilfældet i dag. Desuden skal det efterprøves, om de eksisterende regler stadig tjener det tiltænkte formål, uanset om de bygger på et EU-direktiv eller ren dansk lovgivning som for eksempel punktafgiften på nødder, siger Jens Klarskov, adm. direktør i Dansk Erhverv.

De forskellige eksempler vil løbende blive præsenteret www.ligefor.dk.