Hos Agro Alliancen, som er et driftsfælleskab mellem Egeskov og Ravnholt Godser på Fyn, har man til sæson 2018 ikke blot investeret i to nye Claas Lexion-mejetærskere til tærskning af de knap 2000 hektar planteavl - man har også købt et management-program fra Claas med navnet FleetVeiw. Programmet er et redskab til bedre overblik i marken og på kornlogistikken under høstarbejdet.

- Med programmet kan kornvognschaufføren hele tiden se, hvor den enkelte mejetærsker er henne, og hvor meget korn der er i korntanken. På den måde kan logistikken i marken langt bedre planlægges, fortæller Bo Jensen, driftsleder for Agro Alliancen, som desuden er overbevist om, at hvis man ikke havde haft programmet, kunne man ikke følge med i høsten med én kornvogn.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Med programmet kan kornvognschaufføren hele tiden se, hvor den enkelte mejetærsker er henne, og hvor meget korn der er i korntanken.

- Bo Jensen, driftsleder hos Agro Alliancen.

Alle kan se med

Det er ikke blot kornvognschaufføren, som kan følge med i programmet på en tablet - det samme kan lastbilchauffører og folkene, som sørger for, at kornet kommer på lager.

Systemet er bygget op på den måde, at et kort viser, hvor mejetærskerne befinder sig. I højre side har man et overblik over mejetærskerens tankkapacitet og hastighed. Under mejetærskerne vises de enkelte vogne/lastbiler, som står for transporten fra marken og til siloerne.

- Den mejetærsker, som har mest korn i korntanken, vil blive vist øverst i displayets højre side, fortæller Bo Jensen.

Driftslederen påpeger også, at man takket være systemet ikke har holdt stille i 10 minutter i hele sæsonen, da kornvognschaufføren hele tiden har det fulde overblik.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lægger den rette strategi

I marken befinder Andreas Møller Mortensen sig på den Fendt 939, som kører med den nye tre-akslede Hawe ULW 4000 sneglevogn, som rummer 40 kubikmeter.

Han fortæller, at systemet ikke kun gør ham opmærksom på, hvornår næste mejetærsker er fuld:

- Lastbilerne kan rumme cirka 35 ton, hvilket svarer den til mængde, jeg har i sneglevognen. Hvis det passer med, at der måske kun fyldes 32 ton i lastbilen, så kan jeg på tabletten se, om jeg skal hente de ekstra par ton eller måske blot sende lastbilen afsted mod siloerne, hvis den næste lastbil er i marken inden for få minutter, fortæller Andreas Møller Mortensen.

Han fortæller også, at lastbilchaufførerne igennem systemet kan se, hvis mejetærskerne skifter mark, og de måske ikke længere befinder sig der, hvor sidste læs korn blev hentet.