De Danske Bilimporterer har i dag offentliggjort en rapport, der analyserer effekterne ved at omlægge den nuværende værdibaserede registreringsafgift til en teknisk afgift, der afhænger af dels bilens CO2-udledning og dels bilens vægt.

Rapporten konkluderer blandt andet, at man i snit vil mindske CO2-udledningen med mere end 3 procent pr. ny solgt bil, hvis afgiften omlægges. En omlægning er et nødvendig skridt i den rigtige retning i Danmarks samlede klimaindsats ifølge Landbrug & Fødevarer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det vil have en stor effekt på Danmarks klimaaftryk og vores muligheder for at leve op til EU's klimamål for 2030, hvorfor vi bakker op om en omlægning, så det fremover bliver en emissionsbaseret bilafgift, siger Karen Hækkerup, administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

I forbindelse med EU's klimamål for 2030 lægges der op til, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 39 procent i de ikke-kvotebelagte sektorer - hovedsageligt transport, landbrug og boliger.

- Dansk landbrug har i perioden 1990-2015 reduceret udledningen af drivhusgasser med 20 procent Når de ikke-kvotebelagte sektorer skal reducere udledningen markant, er der behov for, at privatbilismen også leverer deres bidrag, udtaler Karen Hækkerup og uddyber:

- Vi vil selvfølgelig fortsat udvikle landbrugsproduktionen til at være endnu mere klimaeffektiv, men der er også en grænse for, hvor meget vi kan nedbringe udledningen, uden at vi eksempelvis skal drosle ned for hvor meget mælk, vi producerer.

- Det giver jo sig selv, at når Danmark har en af de mest klimaeffektive fødevareproduktioner, gavner det hverken klimaet eller EU, hvis vi skal afvikle vores produktion til fordel for lande med mindre klimaeffektive produktioner. Derfor er det glædeligt, at også bilimportørerne vil løfte et ansvar, så privatbilismen hjælper til med at nedbringe Danmarks CO2-udledning.