L&F forudser, at Brexit vil medføre nye handelsmønstre og at eksisterende handelsmønstre skal opdateres, når UK måske bliver et tredje land efter Brexit. Efter Brexit forventer L&F, at Esbjerg Havn kommer til at spille en afgørende rolle efter 29. marts, hvor briterne træder ud af EU, enten med eller uden en handelsaftale med EU.

- Vi må se i øjnene, at der er vis risiko for at vi får en hård Brexit. Den situation er vi i fuld gang med at forberede os på. Vi har netop afsluttet et positivt og konstruktivt møde med ledelsen og direktionen i Esbjerg Havn, hvor de gav indtryk af, at have den kapacitet og de muskler, der skal til, siger Flemming Nør-Pedersen, direktør for virksomheder og markeder, L&F.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Parterne vurderer at Brexit vil skabe kø, forsinkelser og kaos ved Den Engelske Kanal mellem Frankrig og England og få importører og eksportører til at se sig om efter en anden løsning for transport af varer. De vælger højst sandsynligt at køre varerne til Esbjerg og sejle dem til England.

De er over 10 år siden direktøren i L&F besøgte Esbjerg Havn, og han er imponeret.

- Vi ønskede et møde, for at høre om de har viljen og kapaciteten til fremtiden efter Brexit, og vi må sige, vi har mødt en positiv ledelse. Esbjerg Havn råder over store faciliteter, terminaler, arealer til lastbiler og containere. Det er mit indtryk, at havnen er villig til at investere i yderligere kapacitet, hvis det bliver nødvendigt. Ledelsen øjner naturligvis også en forretningsmulighed i situationen, siger Flemming Nør-Pedersen, L&F.

Direktøren i L&F er fortrøstningsfuld i forhold til fødevareeksporten til UK, men han tvivler på, om briterne på den anden side af vandet i Immingham, er lige så forberedt på situationen, hvis aftalen mellem UK og EU falder fra hinanden og det ender med en hård Brexit.

- Men det har vi ingen indflydelse på, siger Flemming Nør-Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Havnen er klar

I disse uger arbejder også Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Esbjerg Havn på gøre erhvervshavnen klar til udfordringer efter Brexit.

Og ifølge Esbjergs borgmester og næstformand i Esbjerg Havn er havnen klar til opgaven.

- Det vil da betyde noget for Esbjerg Havn, hvis vi får opgaven. Det er også lidt sjovt set i historisk perspektiv, selvom jeg synes, at det er på en lidt træls baggrund. Men der er ingen tvivl om, at hvis Esbjerg Havn skal bruges, vil det betyde øget aktivitet og flere arbejdspladser. Havnen og byen er klar, hvis det ender med en hård Brexit. Vi har jo i dag allerede forbindelser til England, men vi har også arealer på havnen, som er klar til lastbiler, hvis man vælger at sende fødevarer til Storbritanien fra Esbjerg, sagde Jesper Frost Rasmussen (V) for få uger siden til Maskinbladet.

Flemming Nør-Pedersen peger også på, at en udvidelse af havnen også er en generel fremtidssikring af havnen.

- Generelt er der et stort pres på vejene i hele Europa. Måske er der flere og flere virksomheder, der vil se vandvejen som mulighed for at transportere for eksempel fødevare, siger direktøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det britiske parlaments underhus skal efter planen holde afstemning om Mays brexitaftale i næste uge 15. januar.