Det store mellemamerikanske land, Mexico, importerede varer fra den danske fødevareklynge for 528 millioner kroner i 2017. Det er en stigning på mere end ti procent i forhold til året før. Fremover vil man formentlig finde endnu flere danske fødevarer på de mexicanske spiseborde, ligesom Mexico er et eldorado for dansk teknologi, udstyr og knowhow til brug i landets egen produktion og forarbejdningsindustri. Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Med den nye aftale kan vi åbne flere og nye døre for eksporten. Lige nu er eksempelvis grisekød og mejeriprodukter fra EU underlagt høje toldsatser på 20-40 procent, men med den nye handelsaftale og liberaliseringen af tolden bliver der meget kortere mellem mexicanske forbrugere og danske kvalitetsfødevarer, siger Karen Hækkerup.

EU og Mexico underskrev første gang en frihandelsaftale i år 2000. Ifølge EU-Kommissionen er handlen mellem parterne siden da vokset med cirka otte procent årligt. Med den reviderede aftale står Danmark med gode kort på hånden:

- Vi har allerede mange af de nødvendige certifikater på plads, så vi er klar til at gøre brug af de nye muligheder. Et indbyggertal på 130 millioner og en voksende købedygtig middelklasse, som er sultne efter fødevarer af høj kvalitet og den bedste teknologi til egen produktion, kalder selvfølgelig på produkter 'Made in Denmark', siger Karen Hækkerup.

Leverer løsninger

Den største andel af fødevareklyngens eksport til Mexico kommer i dag fra agroindustrien, og herunder ikke mindst maskiner til næringsmiddelindustrien, der alene stod for 152 millioner kroner i 2017. Blandt deltagerne på eksportfremstødet er virksomheden FOSS A/S, der producerer højteknologisk analyseudstyr til fødevareindustrien.

Ifølge Henrik Wiboltt, SVP Sales & Marketing hos FOSS, er besøget i Mexico en mulighed for at få værdifuld viden om markedet, ligesom det er en god anledning til at møde kunder og forretningspartnere:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er en god måde at komme i kontakt med potentielle kunder og samtidig lære om muligheder på markedet, specifikke regler og betingelser. Det har stor betydning for os som virksomhed og ikke mindst for vores kunder i landbrugs- og fødevaresektoren, hvor fokus på høj kvalitet er essentielt, siger Henrik Wiboltt.

Blandt de deltagende virksomheder, der satser på en betydelig vækst i Mexico, er DanBred P/S, der sælger genetik fra danske grise til mere end 30 lande.

- Svineproduktionen vokser i Mexico, og den udvikling satser vi benhårdt på at være en del af. Vi er nu i den afsluttende fase af etableringen af en opformeringsbesætning i Mexico, og derfor er eksportfremstødet perfekt timing for os. Vi forventer at skabe relationer til potentielle kunder og partnere under turen, siger CCO Thomas Hansen, der for nyligt er tiltrådt som salgsdirektør i DanBred P/S for at styrke DanBreds engagement i regionen.