Ved et arrangement i det østlige Tyskland løftede den tyske producent slørret for nogle af de nyheder, som vises på Agritechnica i november måned. Specielt topserien, Lexion 700, er blevet opdateret på flere områder, som øger maskinernes effektivitet og gør det lettere at være mejetærskerpilot.

Perkins er tilbage

Claas Lexion 700-serien består af fem modeller. De to størst modeller, Lexion 770 og 780, fortsætter med Mercedes motorer, og i topmodellen yder motoren nu 625 hestekræfter. I fremtiden kommer der også Mercedes motorer i de to mindre modeller, Lexion 740 og 750. I den midterste model, Lexion 760, ligger der en sekscylindret Perkins motor. Førhen anvendte Claas Perkins motorer i rigtig mange modeller, og så sent som omkring årtusindskiftet lå der Perkins motorer i Lexion 405 og 410.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Claas begrunder motorvalget til Lexion 760 med, at Claas altid anvender den optimale motorløsning og ikke ligger sig fast på en enkelt leverandør. Med de nye motorer får Claas forhandlerne delvist adgang til at servicerer motorer - hvilket ikke er tilfældet på de maskiner, som kører med CAT motorer. Samtlige motorer overholder udstødningsstandarden, Tier 4F/Stage 4.

Den fjerde dimension

4D-soldkassen kalder Claas det nye system, som minimerer spildet efter Lexion 700 i bakket terræn. Teknisk set har systemet ikke noget med soldkassen at gøre, men består af klapper under de to rotorer. Klapperne regulerer materialestrømmen ned på soldene. I forhold til maskinens hældning vil automatikken lede materialet ud på soldene, hvor spildet er mindst. Systemet kompenserer for hældninger både på tværs af - og i kørselsretningen. De nye Lexion maskiner har desuden fået dynamisk regulering af luftstrømmen på soldene. Det indebærer at luften reguleres i takt med, at der køres op og ned ad bakker.

Hele systemet kontrolleres og reguleres af Cemos Automatic, men føreren kan naturligvis også styre systemet fra Cebis terminalen.

Kan gå til grænsen

Claas har konstateret, at kapaciteten på mejetærskerene ikke udnyttes optimalt under vanskelige forhold.

- Der køres forsigtigt af frygt for, at maskinen skal "sætte" sig. Men med det nye system, Operator Assistent, kan føreren trygt udnytte maskinens maksimale kapacitet uden risiko for tilstopning. Systemet overvåger materialestrømmen i maskinen samt belastningen på tærskeværket og på de to rotorer. Er belastningen for høj, reduceres hastigheden automatisk, og opstår der en kritisk situation, frakobles systemet automatisk tømmesneglen, hvis den er aktiveret, samt indføring og skærebord. Derved stilles den maksimale motoreffekt til rådighed for tærskeværket og risikoen for stop minimeres, forklarer Christian Schulte, Claas.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Større halmsnitter

For at kunne håndtere den større materialemængde og for at opnå en endnu bedre snitning og fordeling af halmen har Claas øget snittecylinderens diameter med fem centimeter. Samtidig med er det blevet muligt at omstille snitteren fra transport til snitning eller udlægning af halmen direkte fra Cebis terminalen i førerkabinen.

Leveres snitteren med radialfordeler drives de nu mekanisk. Skiftet fra hydraulisk og til mekanisk drift sker for at opnå et mere stabilt omdrejningstal og for at spare brændstof.

Som option kan også slaglesvøbet og snitterens faste knive indstilles fra Cebis terminalen.

- Det giver føreren mulighed for at justere og intensiverer snitningen i marker med uens afgrøder, siger Christian Schulte.

Større korntank

I versionen med Terra Trac leveres både Lexion 780 og 770 i fremtiden med kornranke, der rummer 13.500 liter, og som tømmes med 130 l/sek. Både Lexion 760 og 750 kan i fremtiden leveres som Montana, der udligner tværhældninger på op til 17 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Claas introducerede sidste år de nye Vario skærdeborde med arbejdsbredder på 9,30 og 7,70 meter. De følges nu op af fire nye modeller med arbejdsbredder fra fem meter. Skærebordet har blandt andet en større indføringstromle, og afstanden fra knivgangen og til indføringstromlen kan fra førerkabinen indstilles i intervallet minus 10 til plus 60 centimeter.