Maskinbladet, Tjekkiet.

Efter 16 års samarbejde mellem den tyske sprøjteproducent Leeb og den tyske producent af redskaber, Horsch, går de to producenter nu sammen og danner selskabet Horsch Leeb Application Systems GmbH.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Leeb fabrikken i Landau, Tyskland, har 50 ansatte, og det bliver den tyske sprøjteingeniør Theodore Leeb, der kommer til at stå i spidsen for produktionen som direktør i Horsch Leeb Application Systems GmbH.

En af nyhederne i selskabet er den selvkørende sprøjte Leeb PT270. Det er verdens hidtil største to-akslede, selvkørende sprøjte, som rummer hele 8.000 liter i en tank af rustfrit stål.

- At tanken er af rustfrit stål, gør den lettere at vedligeholde og rengøre, fortæller Theodore Leeb.

Kabinen er kendt fra tyske Krone, og det er en sekscylindret 7,1 liters Deutz-motor på 270 hestekræfter, der leverer kræfterne til hjulene.

Maskinen er både firhjulstrukket samt firehjulsstyret. Transmissionen er hydrostatisk med to gear.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sprøjten kan køre fra nul til 23 kilometer i timen i første gear. Det er tiltænkt som markgear, mens maskinen kan køre op til 45 kilometer i timen i andet gear, siger Theodore Leeb.

De 45 kilometer foregår med kun 1.500 omdrejninger på motoren.

Aluminium bom giver fordele

Bomstørrelsen strækker sig fra 24 til 36 meter, og bommen har en beskyttelseskant foran af aluminium, som har flere fordele.

- Når der sprøjtes med hastigheder på over 10 kilometer i timen, kan der komme problemer med vinden. Men når vi har en kant af aluminium, gør vi bommen mere stabil, da ingen vind kan passere igennem, fortæller Theodore Leeb.

Desuden er bommen oplyst af to LED-lygter, således at strålerne fra dyserne tydeligt kan ses efter mørkets frembrud. For at LED-lygterne kan være så effektive som muligt, bliver de vasket ved opstart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der sidder to små højtryksrensere foran hver lygte, som på den måde skyller lygterne rene, hver gang lyset tændes, fortæller Arne Gejl, salg og marketing, hos den danske importør af Horsch og Leeb Stroco-Agro ApS.

På den selvkørende sprøjte styres alt arbejdet med bommen fra ét joystick,

Trailersprøjte med sektionsdeling

Den samme oplysning af sprøjtebommen gør sig gældende ved Leeb GS 6000, som er den nye trailersprøjte fra Leeb-Horsch. Trailersprøjten rummer 6.000 liter og er styret med luft. Desuden er selve chassiset luftaffjedret. Hvis der ikke er luft på traktoren, er der en kompressor på sprøjten.

Luften afløser mange kendte elektronisk funktioner på sprøjten. Blandt andet den funktion, at sprøjtebommen kan sektionsdeles i 18 dele.

- Ved en 36 meter bom er dette altså for hver 2. meter, fremhæver Arne Gejl.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bommen på både trailersprøjten og den selvkørende sprøjte er styret med seks sensorer, som styrer højden på bommen i forhold til terrænet.

Pumpen gjort effektiv

Der sidder ingen membranpumpen på sprøjten i modsætning til flere andre mærker. Den er erstattet af en centrifugalpumpe, der ifølge Horsch Leeb Application Systems er vedligeholdelsesfri.

- Pumpekapaciteten er på 600 liter i minuttet på GS6000-trailersprøjten, mens den er helt oppe på 1.000 liter i minuttet på den selvkørende PT270 sprøjte. Dette vil faktisk sige, at sprøjten på 8.000 liter kan fyldes på kun otte minutter, fortæller Arne Gejl.