Når Esben Friis Jakobsen åbner sin computer hjemme i Bur vest for Holstebro er det ikke som mange andre 26-årige for at streame en god film eller følge med på de sociale medier. Efter aftensmaden én til to gange om ugen logger han på programmet Team og holde videokonference med sine medstuderende eller undervisere på agrar-økonom-uddannelsen.

- Med deltidsstudiet på Flex Agrar kan jeg både beholde mit fuldtidsarbejde og videreuddanne mig indenfor ledelse og økonomi, siger Esben Friis Jakobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når man lærer noget om aftenen og går ud og afprøver det næste dag i marken eller stalden, så giver det en helt anden forståelse for det at lære.

Jeppe Bomann, udannelsesleder Agroskolen.

Siden august 2018 har Esben Friis Jakobsen, sammen med 11 andre unge landmænd, bygget videre på sin uddannelse med agrar-økonom-deltidsuddannelsen. Uddannelsen er opbygget som et delvist selvstudie med ugentlige videokonferencer og én kursusdage hver anden måned på Agroskolen.

- Det fungerer godt for mig løbende at få faglighed og teori ind i hverdagen. Det med at sidde hundrede procent på skolebænken, kan godt være hårdt. Med dette studie kan jeg hele tiden bruge de ting, jeg lærer gennem studiet i min hverdag, fortæller Esben Friis Jakobsen.

rich-media-2
Esben Friis Jakobsen er én ud af 12 deltidsstuderende på agrar-økonom-uddannelsen på Agroskolen i Hammerum. Foto: Marianne Nørmark.

Minkfarmer

Esben Friis Jakobsen blev uddannet landmand og tog derefter en produktionslederuddannelse på Asmildkloster Landbrugsskole i Viborg med speciale i minkproduktion. Efter endt uddannelse i 2017 blev han ansat som driftsleder på Sønder Vosborg Mink i Ulfborg. Efterfølgende er jobbet i Ulfborg skiftet ud med en ny fuldtidsstilling på Nørre Halgaard ved Holstebro med 13.000 mink-hunner i alt, heraf har Esben Friis Jakobsen ansvaret for de 4.000 mink-hunner i samarbejde med driftslederen.

Sommeren 2018 købt Esben Friis Jakobsen sammen med sin forlovede, sin svigerforældres gård i Bur vest for Holstebro. Sammen driver parret 90 hektar agerjord, har 30 kødkvæg og plads til 1200 mink-hunner. Esben Friis Jakobsen går lige nu med overvejelser om at fylde staldene med mink, men afventer situationen og priserne på mink-markedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For et lille år siden, i august 2018, startede han på agrar-økonom-deltidsuddannelsen i Hammerum, hvor der er fokus på økonomi og ledelse.

- Det er fleksibiliteten i uddannelsen, der tiltrækker mig. På denne måde kan jeg både beholde mit fuldtidsjob og bygge mere viden på min uddannelse. Uden denne mulighed for at uddanne mig på deltid, ville jeg nok ikke have meldt mig. Jeg har svært ved at sige mit job op og leve af SU, når jeg har økonomiske forpligtigelser på min ejendom, siger Esben Friis Jakobsen, der selv finansierer sin uddannelse.

- Selvstudiet kræver en god disciplin, men det går for det meste godt. Jeg er målrettet og kan se en tydelig gevinst med uddannelsen. Jeg får en bedre økonomisk forståelse, faktisk kan jeg på sigt spare min revisor væk, og kun bruge ham til at lave årsopgørelsen, så der er penge at spare. Jeg får generelt større forståelse og overblik over økonomi og ledelse, fortæller den kommende agrar-økonom, der står med sit eksamensbevis i hånden i august 2020.

rich-media-4
Jeppe Bomann er ny udannelsesleder på Agroskolen i Hammerum. Han blev ansat i stillingen i marts i år. Foto: Marianne Nørmark.

For få vil være ledere

Konceptet med selvstudie er ikke nyt i uddannelsesverdenen, men ny indenfor landbruget, fortæller uddannelsesleder Jeppe Bomann, Agroskolen.

Agroskolen kan som den eneste skole i landet tilbyde unge landmænd en overbygning med ledelse og økonomi på deltid om aftenen og i weekenderne. Uddannelsen er et forsøg under Undervisningsministeriet og drives i samarbejde med Høng Landbrugsskole på Sjælland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Landbruget er i øjeblikket udfordret af, at for få unge landmænd søger ind på den traditionelle agrar-økonom-uddannelsen. Det er faktisk et markant problem for erhvervet. Deltidsuddannelsen er oprettet for at tænke i nye og anderledes baner, måske er der generelt en tendens til, at uddannelser i fremtiden i langt højere grad skal være fleksible, siger Jeppe Bomann.

- Med videokonference kan elever sidde i samme klasse, men i hver sin stue hjemme og få undervisning. Det er vigtigt, at ingen bliver overladt til sig selv, derfor fastholder vi, at eleverne mødes en gang i mellem på skolen, både for at spare med hinanden og for at opretholde en social kontakt til hinanden, siger Jeppe Bomann.

Udannelseslederen mener undervisningsformen har den klare fordel, at eleverne bliver undervist i teori om aftenen og kan bruge og afprøve teorien i praksis i dagtimerne.

- Det er vigtigt at huske, at det er landmænd og produktion, vi har med at gøre. De skal undervises på en anden måde end universitetselever, siger Jeppe Bomann.

Deltidsuddannelsen bliver hele tiden evalueret i samarbejde med Undervisningsministeriet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Hvordan kan vi gøre uddannelsen bedre? Er der noget vi skal ændre på? Vi har en klar forventning om at uddannelsen fortsætter efter prøveperioden, men det er klart, at uddannelsen skal evalueres af alle parter, siger Jeppe Bomann.