Umiddelbart lyder et lavt dæktryk ikke som noget, der udarter sig i en direkte gevinst på bundlinjen, men der er rent faktisk flere kontante fordele ved at lade en del af luften sive ud af traktorens dæk.

- Først og fremmest skåner man jorden, da man bedre fordeler de mange tons, maskinen vejer. Det betyder, at det øvre jordlag, hvor rødderne skal færdes, ikke bliver trykket så hårdt sammen, og samlet set kan man høste et merudbytte på op til fire procent, siger Jacob Alsing Axen, der forhandler traktordæk hos Michelin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Foruden flere aks i mejetærskeren i sensommeren forbedrer et lavere dæktryk også brændstoføkonomien ganske betydeligt - en post, som de fleste landmænd kan føle på.

- Hvis man kører med et lavere tryk i dækkene, giver det et bedre greb i jorden og mindre såkaldt hjulslip, hvor hjulet drejer unødigt rundt uden at bevæge sig ud af stedet - ligesom når hjulet på cyklen glider rundt uden at skabe fremdrift. Her er det muligt at spare otte til ti procent brændstof ved at have et bedre greb ude i marken, siger Jacob Alsing Axen.

Netop ved at undgå hjulslip kan der også spares en solid mængde mandetimer. Hvis man har bedre greb i jorden, kan man gå fra, at en opgave, der normalt tager en time per hektar, ender med kun at tage 0,8 time, lyder det fra Jacob Alsing Axen.

- Det er måske ligegyldigt, hvis man kun har fem til to hektar, men hvis man driver et par hundrede, så bliver det til rigtig mange mandskabskroner i længden, siger Jacob Alsing Axen.

Det oplagte dæktryk

De kontante gevinster gør sig ifølge Jacob Alsing Axen gældende uanset traktormodel, jordtype eller opgave i marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er selvfølgelig nogle landmænd, som kører meget på landevej, og der er et højere lufttryk en fordel for at få lavere rullemodstand. Her kan man med fordel pumpe dækkene op til 2-2,5 bar og så lukke luften ud igen, når man er tilbage på marken. Generelt kan man sige, at dæktrykket skal være lavt i marken og højt på vejen, siger Jacob Alsing Axen.

Det oplagte spørgsmål i denne forbindelse er så, hvad det perfekte dæktryk er. Og selvom man ikke kan skære alle dæktyper over én kam, så fortæller Jacob Alsing Axen, at trykket i et korrekt dimensioneret dæk i langt de fleste tilfælde ligger på et sted mellem 0,8 og 1,6 bar, hvis traktoren kører med en plov, havre eller et såsæt. Men det afhænger af de specifikke dæk, og det er belastningen på dækket, der er afgørende.

Demonstrationer i marken

Hvis man gerne vil høre mere om de forskelle, der er på at køre med lavt kontra højt dæktryk, så kan man som landmand troppe op til LMO Plantetræf, der finder sted den 13. juni ved Harlev.

Her vil blandt andet Jacob Alsing Axen fra Michelin og Lars Henning Gammelvind, planteavlskonsulent hos LMO, være at finde med en stand, hvor der udføres demonstrationer i de forskellige dæktryk. Det sker eksempelvis ved hjælp af en såkaldt lasagnetest.

- Til testen har vi et hul i jorden, som vi fylder med henholdsvis fem lag sand og jord. Dernæst kører vi en traktor henover med forskellige dæktryk, og så vil man så kunne se hvor meget, det høje lufttryk presser mere end det lave. Derudover fortæller vi også om økonomien i at køre med lavere dæktryk, hvad de tunge maskiner gør ved marken, og så taler vi nærmere om antal overkørsler, siger Jacob Alsing Axen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

LMO Plantetræf er et af landets største begivenheder for planteavlere. På dagen vil der være en række demonstrationer samt den nyeste viden indenfor planteavl samt oplæg og ture i forsøgsmarkerne.