Hos I/S Risgaard i Skals har man siden 70'erne haft lastbiler side om side med traktorerne i maskinhuset.

Man var helt oppe på ni biler, da der virkelig var gang i vognmandsforretningen, mens man i dag råder over fire lastbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Uanset vejret kan lastbilerne køre, og det giver en hverdag, som er lettere at strukturere end dengang vi drev maskinstation med ensileringsopgaver.

- Carsten Jensen, Risgaard

- Om fremtiden bringer flere eller færre lastbiler til bedriften er svært at sige, for det er virkelig en balancegang at holde gang i vognmandsforretningen, fortæller Carsten Jensen, som er indehaver og anden generation af Risgaard, som i dag driver 550 hektar jord samt 86.000 smågrise og 10-12.000 slagtesvin om året. Foruden vognmandsforretningen driver bedriften også entreprenørforretning og maskinstation primært med opgaver som gylle samt planteavl.

Der er 21 ansatte på bedriften, hvoraf 11 arbejder i svinestaldene, mens seks er ansat i maskinstations- og entreprenørafdelingen og de sidste fire er chauffører i vognmandsafdelingen.

- Bedriftens mange arbejdsopgaver giver en god bund for at udnytte lastbilerne til transport af diverse produkter, og faktisk har vi én lastbil, som sjældent laver andet end at fragte varer til brug i bedriftens mange grene, fortæller Carsten Jensen.

Arbejdsopgaverne for lastbilerne strækker sig over gylletransport, grisetransport, eksportkørsel, kørsel for det lokale foderstof samt kørsel af foder og materialer til eksempelvis entreprenørafdelingen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Niche-område

Til svineproduktionen er der næsten beskæftiget én lastbil på fuld tid.

- Lastbilen vi bruger til dette område er en Volvo forvogn med vejerhejs som har kasser til grise, entreprenør-opgaver og lignende. Bilen er altid booket, og har faste ture som eksempelvis afhentning af foder i Aarhus, valle i Holstebro, aflevering af grise til slagterier og lignende, fortæller Jeannette Kuhr Larsen, søster til Carsten Jensen, som hjælper med den daglige koordinering af blandt andet vognmandsforretningen.

- At vi er i stand til at bringe og hente vores egne varer giver en rigtig god fleksibilitet i virksomheden, og i mange tilfælde er det også billigere, at vi selv klarer transportopgaverne med egne lastbiler, fortæller Jeannette Larsen.

- Faktisk passer lastbilerne næsten sig selv, fortæller hun og henviser eksempelvis til ét af de niche-områder som Risgaard blandt andet dækker med transport:

- En trækker og tilhørende trailer flytter grise for flere svinetransportører, og dette område er rigtig godt, da det er meget specialiseret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det kræver en stor portion grundighed og interesse. Eksempelvis skal rengøringen være helt i top, og det er noget helt andet at flytte levende dyr, frem for døde pakker.

Købet af en grise-trailer var en dyr investering, men ifølge Carsten Jensen er det en bedre investering end eksempelvis en gylletrailer:

- Slidtagen er langt mindre på en grisetransport end en gylletransport, som ofte kommer ud på ufremkommelig veje samt mange små landeveje med rigtig mange start og stop i løbet af en arbejdsdag. Desuden tilbyder rigtig mange maskinstationer i dag gylleflytning med lastbil.

Risgaard købte den første VM Tram gylletrailer for 15 år siden, og i de første 10 år var gylleflytningen i Danmark kun en sekundær beskæftigelse:

- Vi flyttede rigtig meget slam til Norge, mens vi i dag koncentrerer os om gylleflytningen i Danmark, som primært begrænser sig til vintermånederne samt om foråret, hvor gyllen flyttes ud i buffertank til gyllevogne. Resten af året kører lastbilen eksportkørsel med primært gardintrailer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dygtige chauffører

Den helt store udfordring med vognmandskørsel på nuværende tidspunkt er at finde de rigtige chauffører.

- Når man overhaler en lastbil på danske nummerplader på landevejen er det i otte ud af ti tilfælde en gråhåret chauffør, som sidder bag rattet. Det er ved at blive et problem at finde nogle dygtige unge chauffører, som vil ind i denne branche, og det kan vi godt mærke. Specielt ved transport af grise, er der mange vognmænd, som har hele vogntog til at stå stille, fordi de mangler dygtige chauffører.

Carsten sætter en stor ære i at have danske chauffører på sine biler:

- Jeg vil gerne have et tæt forhold til mine chauffører, og vil ikke have udenlandske chauffører på bilerne. Selvom de skal have en helt anden løn, men jeg synes ofte man ser en dårligere behandling af bilerne. Dér ved jeg, at mine chauffører behandler lastbilerne, som var det deres egne.

Fordele og ulemper

Carsten Jensen fremhæver flere fordele og ulemper ved vognmandsforretningen, og den alt overskyggende fordel er uafhængigheden af vejret:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Uanset vejret kan lastbilerne køre, og det giver en hverdag, som er lettere at strukturere end dengang vi drev maskinstation med ensileringsopgaver, fortæller han.

- Generelt er det også billigere at transportere varer med lastbil frem for traktor og vogn. I høsten kører vi dog selv kornet fra egen mejetærsker til egen silo med traktor og vogn, da markerne ligger rigtig godt logistikmæssigt for ejendommene, men i høsten køber vi også en del korn ude, og her er det lastbilerne, der sørger for transporten.

Én af ulemperne ved lastbilerne er, at det ikke er gratis at lade dem holde stille:

- Der er udgifter til syn og løbende kursus til chauffører og det er noget der koster det samme, uanset hvor meget lastbilerne kører, fortæller han og påpeger eksempelvis bremserne:

- Hvis en trailer eller en lastbil står stille for længe, er der udgifter til bremserne, som simpelthen ruster sammen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lastbilerne købes i dag med fulde servicekontrakter, så vi præcis ved, hvad det koster, at have lastbilerne og selvom det ikke er den billigste løsning, så er det en kæmpe fordel, at vi har styr på omkostningerne - for når en lastbil sendes på værksted, så er det bestemt ikke gratis.

Filosofien har altid været at have to mærker inde, og i dag kører man Volvo og Scania, og det vil Carsten Jensen fortsætte med:

- Jeg tror, at det er sundt for alle parter ikke at være 'gift med hinanden' og netop nu, er vi ved at bytte de to ældste lastbiler væk til to nye, og også denne gang sørger jeg for, at vi fortsætter med to forskellige lastbilmærker.

Dog vil han holde det til to mærker, og ikke sprede sig over eksempelvis tre lastbilmærker på én gang.

Begyndte med blokvogn

Den første lastbil kom på Risgaard allerede sidst i 70'erne, hvor man selv kørte grise til slagtning på det daværende slagteri i Skive ved Limfjorden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I 1992 købte Risgaard en blokvogn samt en Scania til kørsel af maskiner for Viborg-virksomheden, Gøma.

- Denne transport havde vi i tre år, indtil der kom så meget arbejde, at Gøma valgte at købe deres egen lastbil.

Siden midten af 90'erne har man kørt korn og foder for et lokalt foderstof, og det gør man fortsat i dag med én bil, som er hundrede procent beskæftiget her.

I 90'erne købte Carsten den første trækker til kørsel med tankvogn for virksomheden Eurobulk i Padborg, hvor opgaverne primært var eksport.

- Mit hjerte bankede for vognmandsbranchen, og hurtigt fik vi fire lastbiler til at køre for Eurobulk i Padborg. Vi kørte rigtig meget juice og chokolade mellem Danmark og Holland, og det var en rigtig god tid, fortæller den jyske landmand og vognmand, som dog så sig nødsaget til at drosle aktiviteterne ned, da konkurrencen fra øst blev for stor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De danske lønomkostninger blev for tunge, og jeg ville ikke have udenlandske chauffører på mine biler, så vi valgte at skære ned.