Landbrug & Fødevarer, Videncentret for Landbrug, Danske Sukkerroedyrkere, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Agroindustri og Danske Maskinstationer og Entreprenører har rettet en fælles henvendelse fra den såkaldte Færdselsgruppe til transportminister Magnus Heunicke (S) efter hans svar på anvendelsen af bælter på danske landbrugsmaskiner, som anvendes på vejnettet.

- Vi tillader os nedenstående eksempel, baseret på ministerens egne beregningsprincipper. Beregningerne viser, at et bæltekøretøj ikke bør give anledning til bekymring af hensyn til vejene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi er opmærksomme på, at det drejer sig om kontaktfladen under klodserne ved vejkørsel, og at kontakttrykket (kg/cm2) er større på vejen, end det er i marken, oplyses det blandt andet i henvendelsen.

Lille eksempel

Eksemplet er et typisk bælte, der blandt andet benyttes både til mejetærskere, roeoptagere eller ærtehøster. Det har en bæltelængde på 1,825 meter og en bæltebredde på 0,890 meter. Det betyder at totalarealet er 1,62 kvadratmeter på marken, hvorimod arealet under klodserne er reduceret til 0,36 kvadratmeter (3600 kvadratcentimeter.

Ved en last på 24 tons på de to bælter á 1,825 meter, svarende til 13 tons/meter bælte bliver kontakttrykket 3,33 kg/cm2.

Selv med en bæltebredde på 0,600 meter bliver det specifikke tryk kun 4,94 kg/cm2, hvor en lastbil med samme last trykker med 8-9 kg/cm2, påpeger landbrugets interessenter.

- Dette lille eksempel viser således, med ministerens egen beregningsmetode, at en bæltebelastning på 13 tons/meter giver et mindre kontakttryk på vejen end lastbilen, lyder budskabet

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det største

Det noteres videre, at det anvendte eksempel med en bæltelast på 24 tons repræsenterer det største bæltekøretøj, som findes i landbruget:

- Med baggrund i ministerens egne beregningsprincipper er der således ingen grund til bekymring for bæltekøretøjer med hensyn til vejene, når der sammenlignes med lastbiler. Bæltekøretøjer i landbruget er forsynet med gummibælter og gummiruller og kan slet ikke sammenlignes med fortidens bæltekøretøjer med stålbælter. Bæltekøretøjerne i landbruget benyttes kun til egen transport mellem gård og marker og mellem maskinstationer og deres kunder, og langt de fleste bæltekøretøjer kører under 1000 kilometer årligt, lyder det fra Færdselsgruppen.