Selvom Trafikstyrelsen i Danmark for nylig gav dispensation til Grimmes selvkørende, bæltedrevne kartoffeloptagere, der vejer 31 ton, er der stadig lang vej til forhold, der ligner vores nabolande.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men konsulent Mogens Kjeldal fra Danske Maskinstationer og Entreprenører har en begrundet formodning om, at en opblødning af de hjemlige regler er på vej. Måske allerede til foråret.

- Vi fik god hjælp af Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen i sagen om kartoffeloptageren, og han har udtrykt forståelse for de problemer og den konkurrenceforvridning, som de gældende danske regler medfører, siger han.

Kristian Pihl Lorenzen har da også lovet, at han vil arbejde på at få gennemført en ændring af loven, så det bliver unødvendigt med dispensationer til næste års sæson.

- Og han har været ude at se, hvordan maskinerne i en moderne maskinstation ser ud, og hvad de kan præstere, fortæller Mogens Kjeldal og tilføjer:

- Det viser, hvor vigtigt, det er at have politisk opbakning til at få ændret noget, man er utilfreds med.

Artiklen fortsætter efter annoncen

50 millioner i gylletransport

Beregninger, som Mogens Kjeldal har fået foretaget, viser, at der er 50 millioner kroner at hente ved at udnytte gyllevognenes kapacitet fuldt ud.

- Det er tal, som politikerne kan bruge til noget. Især når vi kan vise, at en forøgelse af totalvægten ikke medfører forøget slid på vejene på grund af de brede dæk. Og vores bestræbelser på at vise både myndigheder og politikere, at man hellere må se på trykket pr. kvadratcentimeter end blot at se på akseltrykket, ser også ud til at bære frugt, uddyber Mogens Kjeldal.

Han er medlem af det færdselsudvalg, som blev nedsat i 2007. Det består af repræsentanter fra Danske Maskinstationer og Entreprenører, Dansk Landbrug, maskinleverandørerne og maskinfabrikanterne.

Udvalget sørger også for, at politikere og embedsmænd får nogle godbidder.

- Vi skal ikke bare kræve ind. Derfor har vi i sikkerhedens navn foreslået ændringer med hensyn til markering af brede køretøjer og en føreruddannelse for landbrugsmaskiner, siger Mogens Kjeldal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at begrænse antallet af venstresvingsulykker foreslår udvalget et højt placeret blinklys, som bør være obligatorisk for alle store køretøjer.

- Det er jo faktisk sådan, at vi også herhjemme må overskride grænsen for bredden ganske betragteligt, når kørslen foregår fra gård til mark. Og så har vi også et ansvar for, at vores maskiner bliver set, pointerer Mogens Kjeldal.

16 år og 44 ton

På førerområdet overvejer færdselsudvalget, at der skal oprettes en særlig uddannelse for førere af landbrugsmaskiner.

- Nogle forarges over, at unge på 16 år med traktorkørekort må køre rundt på vejene med op til 44 ton. Men folk tænker nok ikke over, at en 18-årig pige med nyerhvervet kørekort til bil også må gøre det samme. Og det må give stof til overvejelser, siger Mogens Kjeldal.

Færdselsudvalget arbejder blandt andet for at hæve den tilladte bredde fra 2,55 til 3,30 meter for transporter med traktor og vogn med brede dæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Desuden presser udvalget på, for at reglerne for påhængsredskaber kommer til at følge reglerne for påhængsvogne vedrørende tilladt totalvægt og akseltryk.

- Og så vil vi gerne på et tidspunkt have lov til at køre 40 kilometer i timen med vores traktorer, siger Mogens Kjeldal.