Med den større og større afstand mellem marker og bedrifter kan lastbiler ikke bare være interessant til opgaver som flytning af gylle og korn på vejen mellem marker og bygninger, men måske også komme med helt ind i marken og hjælpe med eksempelvis frakørsel af majs og græs.

Skamstrup Maskinstation har i flere år haft lastbiler i maskinhuset til flytningen af blandt andet gylle med gylletrailer, og det har indehaver, Torben Kamp, gode erfaringer med:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi sparer cirka 75 til 100 liter brændstof om dagen ved at benytte lastbilen fremfor traktoren og gyllevognen til flytningen af gylle, fortæller den midtjyske maskinstationsejer og henviser til maskinstations 540 hestekræfter MAN lastbil med 40 kubikmeter gylletrailer.

- De steder lastbilen ikke kan komme til, benytter vi en Fendt 936 traktor med en 26 ton slamsuger, og selvom lastbilen har væsentligt flere hestekræfter og flytter flere kubikmeter ad gangen, så foregår det altså stadig med færre liter brændstof.

I sommeren 2017 havde maskinstationen en 400 hestekræfter MAN lastbil på demonstration til markarbejde. Der var tale om en to akslet MAN forvogn med en 50 kubikmeter Stapel trailer.

Lastbilen blev blandt andet brugt til frakørsel ved ensilering.

Fordele og ulemper

Ifølge Torben Kamp er der flere fordele og ulemper ved at lade lastbilerne klarer markarbejdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Når forårssæsonen er ovre og der måske er behov for en mindre lastbil til transport af gylle, så kunne den passende begynde at køre græs fra i slutningen af maj og ende med det sidste majs i slutningen af oktober, men spørgsmålet er, om der kommer timer nok på lastbilen, fortæller Torben Kamp, som påpeger, at en traktor kan bruges året rundt til et hav af forskellige opgaver.

- Der er dog ingen tvivl om, at brændstofforbruget på lastbiler er langt mindre end traktorer, og det tæller i den grad på plussiden, fortæller Torben Kamp. Han mener, at driftstabet er langt mindre igennem transmissionen på en lastbil sammenlignet med en traktor.

- Dog tror jeg at man kommer til at savne traktordækkene til frakørsel af majs i et vådt efterår, fortæller den midtjyske maskinstationsejer, som på demonstrationslastbilen kørte med 26,5 tommer dæk, hvor traktorens dæk som bekendt er meget højere.

Høj hastighed

Thomas Kier, indehaver af TK Salg og Service, er manden bag lastbil ideen, og han har blandt andet salg og servering af lastbil opbygninger fra tyske MAN og svenske Scania. Han fortæller, at dækdimissionerne på demonstrationslastbilen er 700/50 R26.5 i bag, mens forhjulene er 500/60 R26.5.

- Dækkene kan på nuværende tidspunkt ikke blive højere, da det i høj grad afhænger af godkendelse til højhastighed på landevejene - for lastbilen er med den pågældende trailer godkendt til 80 kilometer i timen på landevejen, og det er netop her lastbilerne skal vinde terræn sammenlignet med traktorer, fortæller Thomas Kier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den største udfordring med høj hastighed på landevejen er, at redskaberne som monteres på lastbilerne også skal være godkendt til hastigheder på 80 kilometer i timen.

- Det betyder, at man ikke bare spænder et hvilket som helst redskab eller vogn efter lastbilen. Hvis det ikke er godkendt til højhastighed, så må man ikke køre stærkere med lastbilen på landevejen end man må med en traktor.

Mange muligheder

Den 400 hestekræfter MAN, som Skamstrup Maskinstation har haft på demonstration har været på flere andre danske maskinstationer, og bliver i Danmark for yderligere demonstrationer resten af året.

- Lastbilen er udstyret med PTO-udtag, og kan desuden leveres med trepunktslift. Hydraulikydelsen leveres fra en LS-pumpe med fire dobbeltvirkende olieudtag, hvor kapaciteten ligger fra 200 til 320 bar med 230 liter i minuttet, fortæller Thomas Kier.

Transmissionen er en automat-gearkassen, som kan køres i tre forskellige modes, hvor man også kan vælge en manuel mode, og på den måde udnytte bundtrækket i lastbilen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

.- Hvis man ønsker det, kan den også leveres med en hydrostatisk transmission, hvor man med PTO-arbejde har mulighed for en trinløs regulering af hastigheden op til 20 kilometer i timen, hvilket vil dække langt de fleste behov.

Ved eksempelvis PTO-arbejde fremhæver Thomas Kier fordelen med en lastbil foran eksempelvis en bigballepresser:

- I den travle høstperiode bruger maskinstationerne ofte alt for mange timer på landevejen i jagten på tørt halm. Her kunne det være en fordel med en lastbil, som hurtigt kan komme videre til næste kunde og fortsætte pressearbejdet, så de få pressetimer der er i døgnet udnyttes optimalt.