Når man kører rundt i området mellem Ringsted og Holbæk, så kan man være heldig at få øje på Danmarks hidtil eneste Case IH-traktor, hvor der både er monteret dæk og bælter på én gang i den såkaldte hybrid-løsning med bælter i bag og dæk i front.

Traktoren suser rundt på Familien Kjær knudsens landbrugs over 1.100 hektar landbrug, og løsningen fra Case IH kaldes for RowTrac. Løsningen tilbydes på producentens Magnum-serie, og det var netop denne løsning, som tiltalte Allindemagle Landbrug, der i høsten 2017 fik leveret en Case IH Magnum 380 CVX i Rowtrac-udgave.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da den tidligere traktor til harve-opgaverne hos Allindemagle Landbrug stod for en udskiftning, fik man ideen om at tænke en smule anderledes i forsøget på at overføre de mange hestekræfter til jorden.

- Vi havde før en knap 400 hestekræfter traktor med tvillingehjul både i for og bag. Da den stod for en udskiftning, tænkte vi, at RowTracen kunne spare os for besværet med tvillingehjul, fortæller Kim Kjær Knudsen.

Mere handy traktor

Hos Allindemagle Landbrug ligger placering af markerne med cirka 20 kilometer til yderpunkterne, og det er ikke fordi, at det er bemærkelsesværdigt mange kilometer at køre med maskinerne - men mange af vejene er ikke særlig brede.

- Med en 400 hestekræfter traktor med en dækmontering med 710 millimeter i bag og tvillingehjul på 710 millimeter bliver traktoren nemt over fire meter bred, og det bliver lynhurtigt besværligt i trafikken, fortæller Kim Kjær Knudsen.

Trædefladen er fuldt ud lige så stor på Magnum med bælterne i bag, som hvis der blev købt en 'almindelig' Magnum udstyret med tvillingehjul hele vejen rundt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Venderadiussen er desuden lille på denne traktor, og det er rart, at man i marken ikke skal bekymre sig, om tvillingehjulene pludselig går i harven under vending på forageret, fortæller den sjællandske landmand.

På bedriften kører traktoren udelukkende med en 7,5 meter Horsch Terrano-dybdeharve samt en otte meter Horsch Joker-discharve.

- Men traktorens størrelse gør, at vi i princippet kan smide den for en gyllerører, hvis det kniber med at få det hele til at gå op - og det var et vigtigt element i valget. Det var nok straks værre med en knækstyrret bæltetraktor, påpeger Kim Kjær Knudsen

To bælter eller hybrid?

Alternativet til Allindemagle Landbrugs Magnum RowTrac kunne være en traktor med blot to bælter og dermed ingen styrende hjul i front. Ifølge Case IH er fordelen ved at have to hjul, der kan dreje, og bælter i bag, at man har mulighed for at have differentialespærre indkoblet på de bagerste bælter. Det vil give en god trækkraft i fedtede områder. Desuden vil der være mulighed for at dreje med de forreste hjul, hvor en traktor med blot to bælter bremser det ene bælte ved drejning på eksempelvis forageret.

Manøvrering er også lettere på Magnum RowTrac, da hvert bælte kan give sig 10 grader. Det gør traktoren i stand til at passere ret stejle forhindringer og stadig have kontakt til jorden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Serviceaftale i fem år

På spørgsmålet til vedligehold på Magnum RowTrac sammenlignet med en traditionel Magnum har Kim Kjær Knudsen tegnet servicekontakt på traktoren, hvor bælterne er en del af aftalen.

- Vi har foreløbig lavet en fem-årige aftale, hvor al servicering er inkluderet i en fastpris. Det giver en virkelig god sikkerhed, fortæller han.

Faktisk er det endt med, at man har lavet en serviceringskontakt på samtlige fire Case IH-traktorer på bedriften, som foruden RowTracen tæller yderlig en Magnum samt to Pumaer.