Agco har på flere pressemøder under Agritechnica fastslået, at koncernens distributionsstrategi er meget klar og indebærer, at Massey Ferguson skal have sin egen forhandlerkanal og være full line, mens Fendt og Valtra skal supplere hinanden i en anden forhandlerkanal og tilsammen også være full line.

- Vores strategi er meget klar. Vi skal distribueres ad to kanaler, og hver kanal skal have eksklusive forhandlere og hver især være full line, siger Rob Smith, senior vice president og general manager i Agco.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han understreger dog, at der er en udvikling, der ikke sker fra den ene dag til den anden, men at strategien ligger helt fast.

1500 forhandlere

- Vi har 1.500 forhandlere, så det er en rejse, som vil vare måner og i nogle tilfælde også år, siger han.

Rob Smith forklarer, at Agco forud for udrulningen af denne to-kanals-strategi har været meget optaget af først at blive klar til strategien internt i koncernen.

- Og vi vil desuden være sikre på, at alle aftaler med de 1500 forhandlere er i overensstemmelse med strategien og en gevinst for både os og forhandlerne - og kunderne, siger Rob Smith.

Én familie

Også resten af Agcos topledelse er meget klare i mælet, når de bliver spurgt ind til konsekvenserne for de forhandlere, som nu har Fendt og Massey Ferguson og derfor skal forberede sig på store ændringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der vil naturligvis ske ændringer, når alle udsalgssteder skal være eksklusive forhandlere af enten Massey Ferguson eller Fendt og Valtra. Der kan dog sagtens være flere udsalgssteder, der er ejet af den samme forhandler. Det har vi ingen problemer med, vi er jo én familie, siger Martin Richenhagen, der er Agcos øverste topchef.

Gerne samme ejer

Han understreger, at han slet ikke er bekymret over, at en forhandler kan sælge flere Agco-mærker, bare det sker fra forskellige udsalgssteder.

Og så tilføjer han, at det også kan rumme fordele i kraft af et stærkt Agco-bagland i kraft af Agcos reservedelsforsyning og service.