Kineserne får flere og flere penge mellem hænderne, og middelklassen vokser støt. Det afspejler sig i eksporten af danske fødevarer til Kina og Hong Kong, der sidste år nåede op på 12,7 milliarder kroner.

Der er flere årsager til de støt stigende salgstal, forklarer Michael Stahlschmidt, der er chefkonsulent i Handelspolitik & Markedsadgang hos Landbrug & Fødevarer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For det første er der en voksende gruppe af velhavende kinesere, som har råd til både kvalitetsfødevarer og udlandsrejser, hvor de bliver inspireret af mad fra andre verdensdele. For det andet er Danmark og danske fødevarer er et stærkt brand i Kina, siger han.

Historisk aftale øger eksporten

For nylig indgik Danmark en historisk aftale med Kina, som giver danske virksomheder mulighed for at eksportere pølser og andre forarbejde produkter med svinekød til de købestærke kinesere:

- Landbrug & Fødevarer har kæmpet for at få aftalen på plads igennem flere år, og det er vores klare overbevisning, at den vil øge eksporten til Kina betragteligt. Et forsigtigt estimat lyder, at vi kommer til at kunne eksportere for yderligere 250 millioner kroner årligt som følge af den aftale alene, siger Michael Stahlschmidt.

Det er særligt den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark er blandt de første lande i verden, der har fået en aftale i stand med Kina. Kineserne er meget opmærksomme på de fødevareskandaler, der har ramt flere lande, og som Kina selv heller ikke har været fri for. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de kinesiske forbrugere.

Det skal et stort eksportfremstød i denne uge blandt andet være med til at sikre. Syv danske virksomheder deltager derfor sammen med Landbrug & Fødevarer på messen 'SIAL China' i Shanghai, der finder sted fra den 17. til den 19. maj. Landbrug & Fødevarer er hovedarrangør af messen, der er en af Kinas største fødevaremesser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Messen er en ideel platform for danske virksomheder i Kina. Kina er et enormt land med knap 1,4 milliarder mennesker. Hvis hver kineser spiser blot fire gram dansk grisekød mere om dagen, ville det betyde en fordobling af den danske eksport af grisekød, siger Michael Stahlschmidt fra millionbyen Shanghai.

Blandt de danske virksomheder, der deltager på messen, er Mille Food A/S fra Hundested, der eksporterer modermælkserstatning og tilskudsblanding og Royal Greenland, der sender en række forskellige fiske- og skaldyrsprodukter til Kina.

De danske deltagere er:

Burt Lewis, Fredericia

Coronet Cake Company, Viby Sj.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jacobsens Bakery Ltd., Hedensted

Masik Shenzhen, Shenzhen

Mille Food A/S, Hundested

Royal Greenland, Svenstrup

Skovlyst Production A/S, Farum