Karup Kartoffelmelfabrik har med virkning fra 1. september ansat en ny agrochef. Det er Rasmus Trads Møller, der får adskillige opgaver, nemlig både at rådgive de nuværende kartoffelavlere og få flere landmænd til at begynde at dyrke kartofler med det formål at øge virksomhedens vækst, som i forvejen viser gode takter.

Rasmus Trads Møller kommer fra en stilling som planteavlskonsulent hos LMO i Viborg, hvor han primært har arbejdet med faglig rådgivning af større plante-, svine- og kvægbedrifter, herunder også flere større kartoffelproducenter. Han er uddannet landmand og jordbrugsteknolog og har inden ansættelsen i LMO flere års praktisk erfaring med kartoffelavl fra jobs i landbruget.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Hos Karup Kartoffelmelfabrik fortæller direktør Vagn Nielsen, at målet er en vækst år for år på fem procent - og det kræver naturligvis, at man kan få flere landmænd til at gå i gang med kartoffelavl.

- Kartofler er jo ikke nogen nem afgrøde, og hvis landmænd skal overbevises om, at de skal begynde at dyrke kartofler, er der jo kun det forventede høje udbytte at slå på, ligesom vi også tror på en stadig stigende efterspørgsel, siger Vagn Nielsen, der også finder det vigtigt, at avlerne kommer ind i et aktivt andelsselskab.

Rekordår

Omkring 80 procent af Karup Kartoffelmelfabriks leverandører befinder sig inden for en radius af 40 kilometer.

- Men når der kommer nye avlere til, som befinder sig længere væk, kommer de ikke til at lide økonomisk under den længere transport. Vi har transportudligning. Det er lidt samme princip som et frimærke, som jo koster det samme uanset afstanden, siger Vagn Nielsen.

Skal man tiltrække flere avlere, kan kartoffelmelfabrikken under alle omstændigheder slå på, at de nuværende avlere i kampagneåret 2013/2014 har haft en indtjening på omkring 30.000 kroner pr. hektar. Avlerne leverede tilsammen 325.000 ton kartofler, som blev omdannet til 75.000 ton kartoffelmel og 3.200 ton protein - hvilket alt sammen er ny rekord for fabrikken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hele årets produktion fremstilles i perioden fra august til januar - en periode, der kaldes kampagnen - hvor de cirka 300 andelshavere leverer kartoflerne til fabrikken. Det færdige produkt opbevares i tre store siloer, så der løbende kan udleveres kartoffelmel til kunderne igennem hele året.

På Karup Kartoffelmelfabriks generalforsamling i juni kunne man fremvise årets resultat på 87,3 millioner kroner.