- Det handler om at se i krystalkuglen og være forberedt på konsekvenserne af Brexit, siger Jan Laustsen, områdedirektør for handel, marked og ernæring L&F.

I øjeblikket arbejder Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Esbjerg Havn på gøre erhvervshavnen klar til udfordringer efter Brexit.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Parterne vurderer at Brexit vil skabe kø, forsinkelser og kaos ved Den Engelske Kanal mellem Frankrig og England og få importører og eksportører til at se sig om efter en anden løsning for transport af varer. De vælger højst sansynligt at køre varerne til Esbjerg og sejle dem til England.

- Esbjerg Havn ligger godt geografisk og har en tradition for handel med- og transport af varer til England, så det kunne vise sig at være et godt alternativ til at køre til kanalen", siger Jan Laustsen.

Jan Laustsen var onsdag til møde med Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Esbjerg Havn om fremtidsmulighederne for havnen.

Danmark eksporterer årligt for 12 mia. kr. fødevarer til Storbritannien.

- Vi kan ikke forudse, hvor stor en tonnage, der vil rejse den vej, så vi kan ikke lave en fin investeringsplan uden videre. Men havnen kommer til at kræve en opgradering i forhold til kapacitet og det øgede arbejde med told og fødevare, fortæller områdedirektøren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Massive investeringer

Jan Laustsen, L&F, vurderer, at der skal investeres massivt i Esbjerg Havn, når der skal indføres toldbehandling af varer og foretages import og eksport af fødevare til Storbritannien.

- Vi ved naturligvis ikke, hvad der sker. Men efter en Brexit er der chancer for at Storbritannien bliver betragtet som et tredje land uden for EU, som kræver helt andre regler for told og fødevare. Vi er nødt til at tage bestik at situationen, så det ikke er Danmark, der er flaskehalsen for varer til og fra England, siger Jan Laustsen.

- Den helt store udfordring bliver på personalesiden. Jeg vurderer, at der skal investeres mellem 50-100 millioner kroner i mere mandskab på havnen, dertil kommer de investeringer som Esbjerg Havn skal lave, siger områdedirektøren.

Esbjerg Havn blev bygget tilbage i 1868 og har været et knudepunkt for søtransport og handel lige siden. I dag er 200 virksomheder samlet på havnen og beskæftiger cirka 10.000 mennesker.