En mor sidder og ryger, mens hendes søn forsøger at vifte røgen væk. Men det er ikke en cigaret, hun har i munden, det er derimod en pølse.

Det opsigtsvækkende syn møder fra uge 39 pendlere på mange af landets togstationer og i busser samt på gymnasier og uddannelsesinstitutioner. Her løber en kampagnevideo med billederne nemlig over diverse skærme.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bag den bemærkelsesværdige kampagne står virksomheden Simple Feast, der sælger vegetar-måltidskasser. Det skriver politiken.dk.

Til avisen siger Jakob Jønck, der er administrerende direktør i Simple Feast, at ambitionen er skabe en ny bevægelse - "The Post Meat Generation".

- Meningen med kampagnevideoen er at få os til at kigge på os selv og sige, hvor er det absurd, den måde, vi lever på. Da jeg voksede op i 1970'erne, sad jeg på bagsædet af en Volvo 240 uden sikkerhedssele med voksne på forsædet, der røg smøger. Det er jo fuldstændig uacceptabelt i dag. Vi forestiller os, at vi om 30 år kigger tilbage på fødevaresystemet og vores massive forbrug af animalsk protein og vil sige, det var da absurd, siger han.

En "absurd joke"

Som afsluttende scene i kampagnefilmen kommer et telefonnummer frem på skærmen. Det er nummeret til en "Quit Meat Helpline". Her sidder vegetariske ernæringseksperter klar til at rådgive danskerne om, hvordan de kan kvitte kødet. Til Politiken siger Jakob Jønck, at han regner med, at mange af opkaldene bliver fra:

- ... vrede mænd, der vil vide, hvad fanden vi har gang i. Dem vil vi gerne i dialog med, siger han til avisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han understreger dog også, at meningen ikke at påstå, at kødindtag er lige så farligt som rygning.

- Det er ment som "en absurd joke", siger han.

Vil hjælpe danskerne, ikke skræmme dem

Landbrug & Fødevarer kalder kampagnen for "misvisende", og til Politiken siger direktør Flemming Nør-Pedersen:

- Det er en kommerciel virksomhed, der har en interesse i at sælge flere plantebaserede produkter. Det er deres måde at drive markedsføring på.

Overfor avisen understreger direktøren i Simple Feast, at intentionen ikke er at skræmme danskerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ikke ment som skræmmekampagne, og vi er ikke ude i at fortælle verden, at de skal blive veganere, vi er ude i at fortælle folk, at det, at vi spiser dobbelt så meget kød som i 1960'erne, er totalt uholdbart, og så vil vi hjælp folk med at skære ned til et mere naturligt niveau, siger Jakob Jønck blandt andet.