Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

JCB giver den gas

Af Jens Jessen - 27. sep. 2017 KL. 14:16

  • ww264843_1
  • ww264843_2
  • ww264843_3

Navnet på den nye gummihjulslæsser er 419S Agri, og den afløser 418S.

Med JCB 419S er der en lang række forbedringer i forhold til model 418S, som den nu afløser.

Ændringerne er mange, og én af de mere vigtige er, at dens sekscylindrede 6,7 liter store Cummings dieselmotor nu er forsynet med den nyeste teknologi indenfor mindskning af farlige udstødningsemissioner.

Der er et AdBlue-system, og kombinationen af væsken, der tilføres katalysatoren, sørger for, at omdanne så godt som alle de farlige nitrøse udstødningsgasser til uskadelig kvælstof og vanddamp.

Større hastighed og mere ydelse

Men det at få en renere udstødning har ikke betydet, at det er gået ud over motorkraften, for i forhold til den gamle 418S er ydelsen gået fem procent i vejret, så den nu er kommet op på 183 hk, hvilket giver den en tophastighed på hele 48 kilometer i timen.

Dens seks-trins ZF gearkasse har det såkaldte powershift, hvilket i praksis vil sige, at man blot skifter gear, for det med at koble ud, klarer den selv. Momentomformeren har en låsefunktion, og det betyder, at omformerens skovlhjul og turbinehjul kan låses sammen via en låsekobling. Det sikrer en høj effektivitet, et lavere brændstofforbrug og endelig er dens evne til at forcere større stigninger blevet endnu bedre.

Frit valg mellem tre akseltyper

Produktionschef Ole Skovsgaard fra Nicolaisen & Larsen fra JCB hovedkvarteret i Ulfborg er glad for den nye 419S, og de mange reelle nyheder, den indeholder.

- Med hensyn til aksler er der frit valg mellem tre typer alt efter, hvad læsseren skal bruges til. Første option er standard akslerne uden spær af nogen art. Har man brug for, at den skal kunne klare sig på et lidt blødere underlag, kommer LSD-akslerne i spil, da de har spær i begrænset omfang. Endelig er der det, JCB kalder auto lock differentiel, som har spær, og dermed er møntet på meget blødt underlag og stigninger, fortæller Ole Skovsgaard.

Femten procent mere plads

Indvendigt er pladsen blevet forøget med femten procent i forhold til tidligere. Det giver føreren større komfort og et bedre udsyn.

Afdugningen af ruderne er blevet forbedret, der er gardiner, mere aflæggeplads, justerbart rat, elopvarmede sidespejle, der kan vælges mellem flere typer luftaffjedrede sæder, bakkamera, der er også mulighed for betjening med enten joystick eller klaver for blot at nævne nogle af de indendørs nyheder.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame