Zen-Noh er en japansk landbrugsorganisation, der driver virksomheder og laver politisk lobbyvirksomhed for deres medlemmer.

Zen-Nohs aktiviter minder meget om de kendte danske virksomheder som Arla, Danish Crown, DLBR og Landbrug & Fødevarer, men i Japan er forsikrings- og bankvirksomhed også drevet i landbrugets eget regi. Til gengæld er uafhængig rådgivning ikke en del af paletten. Zen-Noh har cirka ni millioner andelshavere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med Trans Pacific Partnership handelsaftalen, der blev indgået i februar 2016 af landene omkring Stillehavet, er liberaliseringen af det japanske landbrug pludselig tæt på, og de nuværende vilkår for landmændene er under stor forandring. Det bliver en helt anderledes situation for de japanske landmænd, og derfor søger Zen- Noh inspiration hos LMO.

- De japanske landmænd ser, at de danske landmænd sælger produkter i Japan på trods af store afstande og handelshindringer. De kan se, at Danmark har været dygtige til at klare sig på verdensmarkedet inden for landbrugsproduktion, siger Torben Wiborg, der er chefkonsulent for Udvikling hos LMO.

På den baggrund henvendte Den Danske Ambassade i Tokyo sig for tre måneder på vegne af Zen-Noh til LMO.

Zen-Noh var interesseret i at høre mere om, hvordan de danske landmænd formår at drive effektive virksomheder, og hvordan rådgivningen understøtter dette. Særligt stor var interessen for hvordan danske landmænd bruger benchmark analyser til at se muligheder og til at skabe forbedringer i virksomheden ved brug af en uafhængigt konsulent. De japanske repræsentanter fik også inspiration af den danske model med tværfagligt samarbejde i landbrugsrådgivningen eksempelvis mellem en kvægkonsulent og en grovfoder konsulent.

Adm. direktør Jan Winther fortalte den japanske delegationen, at styrken ved LMO's og den danske landbrugsrådgivning er, at landmanden her får en helt uvildig rådgivning som fokuser på at øge den enkelte landmands bundlinje.