Den 11. oktober overrakte H.K.H. Kronprins Frederik og udenrigsminister Anders Samuelsen Eksportforeningen Diplom og H.K.H. Prins Henriks Æresmedalje til Toshio Kawarabuki, bestyrelsesformand og CEO i den japanske restaurantkæde Matsuya Foods Co., Ltd., skriver Danish Export Association.

Han modtager hæderen for sin rolle som initiativtager og primus motor bag restaurantkædens store import af dansk svinekød.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Svinekød til Japan

Hvert år sender Danish Crown cirka 1.000 tons forarbejdet svinekød fra Danmark til restaurantkæden Matsuya Foods Co., Ltd i Japan. Fødevaremarkedet i landet er præget af traditioner og mange mellemled, og derfor er bestyrelsesformand og CEO Toshio Kawarabuki en af de første i foodservice sektoren, der har taget initiativ til direkte samhandel med Danish Crown.

- Toshio Kawarabuki og hans retaurantkæde er en tæt kunde og samarbejdspartner for Danish Crown. Det gælder også i lavprisperioder, hvor Toshio Kawarabuki har valgt det stabile samarbejde med os fremfor de leverandører, der kan presse priserne mest, siger Søren Tinggaard, vicedirektør i Danish Crown.

100 medarbejdere i Ringsted

Toshio Kawarabuki har været kunde hos Danish Crown i ti år. I den periode har han og Danish Crown udviklet samarbejdet, der i dag er centreret omkring forarbejdede varer, som er klar til brug i de japanske restauranter, skriver Danish Export Association.

- Vi har oprettet en særlig afdeling på vores fabrik i Ringsted, som beskæftiger 100 medarbejdere. Her har vi brugt en del ressourcer på at indkøbe udstyr og oplære medarbejderne, så vi er i dag er i stand til at levere specialprodukter til Matsuya Foods Co., Ltd. Det er for eksempel bestemte udskæringer og råvarer, der er pakket i potionsstørrelser, siger Søren Tinggaard.

Grobund for nye kunder

Danish Crown forventer at fortsætte det gode samarbejde med Toshio Kawarabuki, og vil derudover også kigge på nye distributionskanaler, skriver Danish Export Association.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi ved, at der er et marked for denne type produkter i Japan. Derfor vil vi forsøge at bruge konceptet, som vi har udviklet sammen med Toshio Kawarabuki, til at etablere samarbejde med andre aktører på det japanske marked, siger Søren Tinggaard.

Fortaler for dansk fødevaresikkerhed

Udover at bruge dansk svinekød i egne restauranter, deltager Toshio Kawarabuki aktivt i at markedsføre dansk svinekød i Japan. Blandt andet gennem Landbrug og Fødevarers Danish-kampagne.

- Et af formålene med kampagnen er at informere de japanske forbrugere om dansk svinekøds kvalitet og høje fødevaresikkerhed. Her har Matsuya Co., Ltd. og Toshio Kawarabuki kommunikeret via menukort, plakater og flyers i deres mere end 1.000 restauranter, hvilket har givet os adgang til mange mennesker, siger Jan Laustsen, direktør i Landbrug og Fødevarer, som har indstillet Toshio Kawarabuki til hædersprisen.