Kramp tårner sig op, når man nærmer sig adressen i Skjern. Bygningerne er ikke til at overse. Og det er deres plads på markedet heller ikke. De beskriver sig selv som Europas førende reservedels- og tilbehørspecialist for landbrugsindustrien. Men på trods af den måske lidt pralende beskrivelse, er der ingen tvivl om, at medarbejderne hos Kramp er beriget med den vestjyske lune og har fødderne solidt plantet i jorden.

Kramp vil være med, hvor det foregår. Derfor valgte de i 2013, da de stadig var Grene, at fusionere med det hollandske Kramp. En proces, der stadig er i gang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Allan Pedersen, der er salgsdirektør hos Kramp, var det en nødvendighed for virksomheden at fusionere.

- Det er en stor fremtidssikring af koncernen, at vi valgte at blive en del af Kramp. Vi skal kunne klare os mod de trusler, der kommer udefra som eksempelvis Amazon og lignende. Det kan vi ved at være en del af en koncern, der er ekstremt visionær og har meget fokus på at forbedre sig og udvikle digitale løsninger, fortæller Allen Pedersen, og tilføjer:

- Vi vil være firstmover på markedet og for at kunne det, skal du være en del af en stor virksomhed.

100.000 nye varer

At beskrive Kramp Danmark som en stor virksomhed, er ikke en underdrivelse. I Skjern er 180 fastansatte, og med optalte ung- og sæsonarbejdere runder tallet 240.

I den første bygning hos Kramp Danmark bliver man taget godt imod af de medarbejdere, der sidder i de store kontorer. Bagved findes lageret, hvor rigtig mange af de andre medarbejdere befinder sig. På lageret har Kramp noget helt unikt at vise frem. De store lagerhaller rummer nemlig robotter, der hjælper til med at pakke ordrer i en størrelsesorden, som kan være lidt svær at beskrive - derfor bør du se videoen lidt længere oppe i artiklen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men den slags hjælpemidler er nødvendige, når man som Kramp har 85 procent af sit salg online. Med fusionen af Kramp kunne virksomheden give deres kunder adgang til 100.000 nye varer, som primært bliver hentet fra et af de ti centrallagre, der ligger rundt omkring i Europa, hvor lageret i Skjern er et af dem.

- Vi har et kæmpe lager. Antallet af varenumre stiger hele tiden - lige nu har vi over 81.000 varenumre på lager. Vi er den største grossist på Agroområdet. Derudover handler vi også med entreprenører, haveparkforretninger, producenter af landbrugs og industriforretninger. Så vi har en bred skare af forskellige typer kunder, siger Allan Pedersen.

Altid nærværende

Selvom onlinesalget er det primære hos Kramp, betyder det ikke, at der ikke er nærvær og mulighed for at hente "menneskelig" hjælp, hvis man har brug for det.

- Vi har dansktalende specialister, som sidder klar til at hjælpe kunderne. Det er noget af det, der er med til at gøre os unikke. Kunderne skal kunne bestille vare og hente hjælp, når de har tid, fortæller Allan Pedersen og tilføjer;

- Vores overordnede vision er, at vi skal dække landmandens behov i samarbejde med vores forhandlere. Vi skal være den vigtigste partner på reservedels- og tilbehørsmarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Virksomhedens placering i den jyske muld er ikke til hindring for at kunne levere hurtigt til kunderne.

Der er formentligt mange byer og områder i Danmark, der kunne ønske sig en stor virksomhed som Kramp, men det må de kigge langt efter - i hvert fald, hvis den hedder Kramp. For Kramp er integreret i lokalsamfundet i Skjern, og de sætter samtidig pris på at være tæt på mange af forhandlerne i området.

Farvel til Grene

Fusionen med Kramp har, udover integrering af diverse systemer, også betydet et farvel til det velkendte Grene-navn. Navneskiftet skete i 2017, og hele virksomheden var meget spændte på, hvordan det ville blive taget imod efter at have heddet Grene siden 1915.

- Der er blevet taget forbavsende godt imod hele omvæltningen - især af vores medarbejdere, men også af vores kunder, fortæller Allan Pedersen, der dog stadig oplever, at nogle endnu ikke er helt med på sammenhængen mellem det gamle Grene og det nye Kramp.

- Navnet Grene vil formentligt hænge ved i mange år. Det er vi jo et eller andet sted glade for, for det betyder, at navnet er stærkt. Men vi har stadig en stor opgave foran os med at få kommunikeret ud, hvem Kramp er. Vi er dem, vi hele tiden har været - bare med mange flere muligheder, fortæller Allan Pedersen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Kramp Open

For at gøre kunderne endnu klogere på, hvem Kramp egentligt er, har virksomheden valgt at afholde Kramp Open. Et arrangement, der er afprøvet i andre lande, men som første gang løber af stablen i Danmark den 24. og 25. januar i år.

Til arrangementet kan alle danske landmænd møde cirka 85 af Kramps leverandører samt blive underholdt med diverse indslag og konkurrencer.

- Vi har valgt at holde det her i forbindelse med vores navneskift. Det er også for at lave noget, som ikke er set i branchen før. Det bliver et skræddersyet arrangement, som vores kunder virkelig kan få noget ud af, fortæller Allan Pedersen, der også forventer, at Kramp selv kan lære noget.

- Vi kommer forhåbentligt til at lære meget om, hvordan markedet ser os og de tanker og idéer, vi arbejder med. Vi håber på at få en masse feedback til vores nuværende koncepter og løsninger - både fra forhandlere og slutkunder, siger Allen Pedersen.