Færdselsgruppen kunne for et par uger siden meddele, at en ny forordning fra EU betød, at højhastighedstraktorer med topfart over 40 kilometer i timen kan komme ud på de danske landeveje, hvis de indregistreres som lastbiler.

Det betyder, at der gælder de samme regler for traktorer, som for lastbiler med registrerings- og vægtafgift, men ingen fartskriver og køre- og hviletidsbestemmelser, hvis der køres i en afstand af 100 kilometer fra hjemmeadressen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Ifølge EU forordning 561 fra 2006, så gælder køre- og hviletidsbestemmelser i alle EU-medlemslande, men de enkelte lande, kan lave nationale undtagelser, og det er der faktisk lavet i Danmark, fortæller Mikael Spang-Hanssen fra Trafik- og Byggestyrelsen.

Undtagelsen gælder for alle landbrugs- og skovbrugstrækkere, som benyttes til landbrugs- og skovbrugsaktiviteter, og kører under 100 kilometer fra hjemstedet for den virksomhed, som ejer, lejer eller leaser køretøjet.

Disse højhastighedstraktorer skal specifikt anvendes inden for landbrug eller skovdrift til transport af produkter, der er produceret ved landbruget eller skovdriften, eller til transport af produktionsmidler, som er nødvendige for produktionen, sådan skriver politiet det på politiet.dk.

Ingen syn før start

Ifølge den nye EU- forordning, så gælder der samme regler for traktorer, som for lastbiler, og derfor er førstegangs-syn ikke nødvendig for traktorer.

- Ligesom ved lastbiler, så sender importøren en anmodning til os, hvorefter vi udsteder en digital typeanmeldelse til de danske landeveje, og derefter kan der udleveres nummerplader, som kan monteres, og så er traktoren klar til at køre eksempelvis 60 kilometer i timen på de danske landeveje, fortæller Mikael Spang-Hanssen til Maskinbladet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dog skal traktorer, som indregistreres som lastbiler udstyres med en aflang refleks, og ikke en trekantet refleks.

Det betyder altså, at man ikke behøver at køre til syn med en højhastighedstraktor.

Ingen krav om luft

Mikael Spang-Hanssen fortæller desuden, at der er krav om kun én påhængsvogn, og vognen skal også være EU-typegodkendt eller godkendt som bilpåhængsvogn.

- Lige så snart der er en EU-typegodkendelse, så er det i princippet lige meget, om der er tale om luft eller hydrauliske bremser.

Mange tyske vognfabrikker har allerede vogne, som i Tyskland er indregistreret til kørsel over 40 kilometer i timen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Interessen er der

Peter Midtiby, produktchef hos Fendt i Danmark, fortæller, at der allerede er interesse og har været forespørgsler på traktorer med topfart på 60 kilometer i timen til de danske landeveje.

- Jeg tror, at vi vil se endnu flere forespørgsler på højhastighedstraktorer, nu når det ikke er nødvendigt med køre- og hviletidsbestemmelser inden for 100 kilometer fra hjemmeadressen, fortæller han til Maskinbladet.

Forskel på lastbiler og traktorer

Den nye EU-forordning betyder også, at traktorer i Danmark, som kan køre mere end 40 kilometer i timen skal indregistreres som lastbil, hvis den vejer over 3,5 ton, for at få lov til at køre i Danmark. Hvis traktoren højst kan køre 40 kilometer i timen, så kan traktoren nøjes med at blive indregistreret som en traktor og maksimalt køre 30 kilometer i timen.

At der ligger en EU-typegodkendelse på traktorer med højhastigheds transmission, betyder også, at traktoren kan indregistreres som lastbil uanset krav til dækstøj, motorkrav til Euro-normer eller lignende.