Kimen til stiftelsen af Friland Food 1. januar 1992 blev sået, da det lille afsætningsselskab Økokød AmbA via sin unge direktør Karsten Deibjerg Kristensen kom i kontakt med en række landmand af Frilandsgris i Salling. Det skriver virksomheden på sin hjemmeside.

Her 25 år efter er virksomheden, ifølge eget udsagn, Europas største producent af økologisk kød.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Friland større end økologi

Dengang, først i halvfemserne, var frilandsbegrebet, ifølge virksomheden, langt større end økologi. På produktionssiden hang forskellen sammen med billigere jordpriser end i dag og et antal grise pr. års-so, som kun var lidt under indendørs produktion. Markedsmæssigt havde flere store detailhandelskæder i England planer om kun at ville have kød fra frilandsgrise i kølediskene. Alt tegnede sig meget positivt, ifølge Friland Food.

Tilbage i Danmark indledte Økokød og frilandmændene i Salling et samarbejde. En dyrlæge med stort engagement i dyrevelfærd for husdyr blev involveret med det resultat, at man fik man udarbejdet et regelsæt for produktionen af Frilandsgris, der var godkendt af Dyrenes Beskyttelse, skriver Friland Food.

Med lån finansierede foreningen også markedsføringen af Frilandsgris og betalte et reklamebureau for at designe det logo, som Friland bruger den dag i dag. Og 1. januar 1992 var Friland Food A/S en realitet.

Hovedsæde i tidligere tæppehandel

Direktør blev Karsten Deibjerg Kristensen, mens selskabet via Salling Erhvervsråd fik lokaler i en gammel tæppehandel i Jebjerg. Frilandsgris stod for langt størstedelen af leverancerne af kød til slagtningerne, der blandt andet fandt sted på privatslagterier samt hos Danish Crown i Nørresundby.

Et kortlivet, men kostbart eventyr med produktion af frilandskyllinger bidrog til en betalingsstandsning i 1993. Via en såkaldt frivillig akkord blev Friland Food reetableret i 1994 under navnet Friland. Pengene til genoplivningen kom, ifølge Friland Food, især fra landmændene. De havde troen på selskabet, fordi kunderne var der.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udvidet produktside

Troen var velbegrundet. Kort efter reetableringen blev den første store detailkæde fast aftager af Frilandsgris, lige som Friland indgik en aftale om at få slagtet sine dyr af Vestjyske Slagterier.

Virksomheden så en strategisk fordel i samarbejdet med Friland og kunne desuden slagte billigere og sælge alt fra hele dyret på grund af sin større kundekreds. Det gav vækst og penge i kassen hos Friland.

En del af de øgede indtægter blev brugt til at udvide produktsiden med Limousine Unik og markedsføring af kød fra anguskvæg som et særskilt mærke i 1995. Året efter kom et afgørende gennembrud, da Friland i samarbejde med FDB, der nu hedder Coop, udviklede et sortiment af økologisk, detailpakket kød.

Markedsføringen i en af landets største dagligvarekæder satte for alvor fart på afsætningen af det økologiske kød. Opturen forstærkedes yderligere af en voksende interesse for økologi i udlandet.

Overtagelse

Danish Crown havde fået øje på Friland Food. Efter en række møder blev Friland i 1999 overtaget af koncernen. Overtagelsen - der gav plads til at lade Friland fortsætte som en selvstændig enhed under eget navn - betød, ifølge Friland Food, adgang til et større spillerum på eksportmarkederne samt en sikkerhed i at være en del af en stor og stærk virksomhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Friland voksede sig også stor og stærk i antal slagtning af både gris og kreaturer og fik flere kunder indenfor industri og detail. Det i en sådan grad, at selskabet i dag er Europas største producent af økologisk kød.