Af Morten Damsgaard

Maskinbladet, Tyskland

Artiklen fortsætter efter annoncen

John Deere er til sæson 2015 klar med en helt ny selvkørende finsnitter-serie, som har meget lidt tilfælles med tidligere John Deere finsnittere. Faktisk er der 5.500 komponenter, som er helt nye i den nye modelserie. Den nye 8000-serie er stort set ny fra ende til anden, og finsnitteren kommer til Danmark i forbindelse med Agromek 2014 i november måned i Herning.

Finsnitter-serien kommer i første omgang i fem modeller med effekt fra 380 til 625 hestekræfter fra John Deere 8100 til 8600, men finsnitteren er faktisk designet til at håndtere 1.000 hestekræfter.

- Finsnitteren er opbygget med gearkasser og koblinger, som kan klare 1.000 hestekræfter, men på nuværende tidspunkt er markedet for finsnittere over 600 hestekræfter begrænset, og i første omgang præsenterer vi den nye serie op til maksimalt 625 hestekræfter, fortæller Klaus Kellner, produktchef for selvkørende finsnittere hos John Deere.

De to mindste modeller kører med en 9,0 liters John Deere motor, mens de øvrige tre topmodeller kører med en 13,5 liters motor fra John Deere, og motorerne lever op til de nyeste Tier 4 Final miljøkrav med EGR-teknologi samt SCR-teknologi, dobbelt turbo-teknologi samt DPF, hvor sodpartiklerne brændes af. John Deere nævner, at AdBlue-forbruget ligger på cirka to til tre procent.

Motoren er placeret på langs i maskinen, og det har ifølge John Deere en række fordele:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At placere en motor på langs giver en god vægtfordeling, da den kan placeres langt tilbage i maskinen. Sad motoren på tværs ville det kræve en større køling, og varme fra motoren vil hurtigt komme til at recirkulere omkring luftindsugningen til motoren, fortæller Klaus Kellner.

Han fortæller dog også, at det kræver en vinkelgearkasse, men understreger også, at den energi, som spares i køling kan bruges på vinkelgearkassen.

Ny kabine

Den nye kabine på 8000-serien er den samme, som sidder på John Deere mejetærskere. Faktisk er kabinen slet ikke bygget til mejetærskerne - men helt specifikt til den nye finsnitter-serie da den blev udviklet i 2008 - mejetærskerne blev blot først præsenteret med kabinen. Dette kan man blandt andet se ved højre og venstre dør til kabinen. Her løftes glasarealet i døren i øverste bagerste hjørne, og det skyldes, at chaufføren fra førersædet skal have mulighed for at se tuden.

Selve kabinen er blevet 60 centimeter bredere end den tidligere model og er faktisk blevet næsten 30 procent større. Der er kommet en række opdateringer. Touch-skærmen giver informationer til chaufføren, og der kan desuden justeres mange områder fra terminalen. Chaufføren har selv mulighed for at bestemme, hvad knapperne på kørehåndtaget skal betjene på maskinen.

Det er standard med kamera bag på finsnitteren samt på tuden, og der kan leveres udstyr med trådløs sender, så kameraet i eksempelvis traktoren med frakørselsvognen kan kobles op på finsnitterens kamera.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nyt afgrøde flow

Indføringen på den nye serie strækker sig fra 660 millimeter i de fire mindste modeller, mens topmodellen er 830 millimeter bred. Dette er 25 procent bredere end tidligere.

Selve snittecylinderen er blevet 10 procent større og er nu 680 millimeter på de fire mindste modeller og 850 på topmodellen. At diameteren er blevet større betyder også, at hastigheden er blevet 16 procent større, blot på grund af den ekstra diameter på snitter-cylinderen.

Der kan monteres 64, 56, 48 eller 40 knive i snitter-cylinderen, hvilket giver en snittelængde fra 3,0 til 26 millimeter.

Når der køres med pick-up, kan der fra førerkabinen sættes hastighed på ikke bare indføringsvalser, men også sneglen i pickup'en samt Pick-up fjedre:

- Dette er for at få det mest optimale afgrødeflow igennem maskinen, fortæller Klaus Kellner og pointerer, at der kan optimeres meget ved at optimere hastigheden mellem de enkelte komponenter, og derfor kan maskinen selv klare indstillingen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er en automatisk funktion i finsnitteren, som justerer efter snittelængde og efter et gennemsnit, men manuelt kan man gå ind og optimere ekstra på processen.

Når der skiftes mellem pick-up og majsskærebord genkender finsnitteren selv redskabet og tilpasser eksempelvis vægten efter optimal komfort på vejen samt i marken.

Fjederophængt modskær

Snittercylinderen er udstyret med fire knive på en række, og der er en klar grund til, at John Deere ikke vælger at køre med to knive på en række som mange andre:

- Hvis en sten kommer til indføringen, så smadrer den kun én billigere kniv end én dyr kniv. Ved at åbne indføringen fra snittecylinderen i en V-bevægelse kan man hurtigt lave en kontrol af knivenes tilstand oppefra, uden pick-up'en skal afmonteres.

Modskæret justeres ind mod knivene automatisk i en helt ny vinkel end tidligere. Det betyder, at der altid er den mest optimale vinkel mellem knive og modskæret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Modskæret er ophængt med fjeder-stål på undersiden, som tager alle vibrationer, stød og lignende.

- Det giver lang levetid på ophæng til modskæret, og selv efter rigtig mange timer vil der ikke mærkes slid på skæret, fortæller Klaus Kellner.

John Deere har desuden taget patent på et meget hurtigt stop af knivcylinderen, hvor en 30 bars akkumulator sidder og tager det hurtige stop fra knivcylinderen.

Intelligent motorstyring

Når der køres med finsnitteren i marken med pick-up'en, vil finsnitteren automatisk gå ned i omdrejninger, når pick-up'en hæves ved enden, og der køres på forageren, samt hvis kørehåndtaget sættes i neutral. Motoromdrejningerne falder til 1.200, men der kan stadig køres med maksimal hastighed.

- Dette betyder, at finsnitteren kan køre 40 kilometer i timen på landevejen med 1.200 motoromdrejninger, fortæller Klaus Kellner. Han fortæller desuden, at den maksimale effekt i motor-styringen ligger mellem 1.500 og 1.800 motoromdrejninger, hvor motoren i følge John Deere har 90 procent af sin arbejdstid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis der skal skiftes mellem græs og majs i efterårssæsonen, så tager det ikke mange minutter at køre majscrackeren ud af afgrødeflow-systemet.

- På blot fem minutter kan corncrackeren skubbes tilbage, og finsnitteren er i princippet klar til at køre i græsset umiddelbart efter. Faktisk kan crackeren løftes helt ud af finsnitteren på et øjeblik, da finsnitteren som standard er monteret med en elektrisk styret kran, som sidder på højre side af maskinen.

Hele maskinen er desuden blevet 500 kg lettere end den tidligere model, og sammen med montering af 2,15 meter høje fordæk vil maskinen ifølge John Deere også kunne klare sig godt i fedtede forhold i en majssæson i Danmark.