En trafikulykke i Holland lagde grunden til den idé, der skal gøre traktorer mere sikre på vejen, og som på den måde gerne skal forbedre traktorernes ry i trafikken.

Det hele startede for knap fire år siden, hvor hollandske Martin Bloemendal skulle tage telefonen i sin Fendt 930. Traktoren med Martin bag rattet endte i et træ, og selvom han pådrog sig mindre skader, fik han samtidig en idé, der har optaget størstedelen af hans tid siden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Jeg spurgte mig selv, hvorfor traktorer ikke havde kofangere. Jeg tænkte over, hvad der ville være sket, hvis det var en lille bil, og ikke et træ, jeg havde ramt, siger Martin Bloemendal og fortsætter:

- Jeg ville have kørt direkte hen over bilen, og derfor undrede jeg mig over, at der ikke fandtes en kofanger til traktorer.

Martin Bloemendal har en fortid som arkitekt, og han satte sig til at tegne en model af ideen, og så gik det stærkt.

I dag er produktet på markedet, og kofangeren har fået navnet AgriBumper. Martin Bloemendal har vist AgriBumper frem på Agritechnica, og i dag har han et samarbejde med flere af de store traktorproducenter.

Bedre ry

I Danmark har SP Maskiner har fået importen på den hollandske kofanger, der er lavet af 25 millimeter tykke stålplader, og som kan leveres i traktorens farve. Hos SP Maskiner har man allerede solgt det første sæt, der er monteret på en New Holland fra Virring Entreprenør og Maskinstation:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi kører mange timer på vejen med blokvogne og jordvogne, og for os har kofangeren noget med sikkerhed at gøre. Det handler også om at sende et signal om, at man tænker på sine omgivelser. Jeg synes ikke, at det er på sin plads at køre på vejen med en stor frontklods, siger Poul Erik Rank Rasmussen, der er direktør i Virring Entreprenør og Maskinstation.

På AgriBumperen er der monteret LED-lys:

- Jeg forventer, at traktoren bliver mere synlig i trafikken - også når det er mørkt. Landbruget har ikke det bedste ry på vejen, og det håber jeg, at vi kan være med til at ændre, siger Poul Erik Rank Rasmussen, der også har frygtet tanken om at køre henover en bil, hvis uheldet er ude:

- Man hører om, at det er sket, og selv hvis det ikke var min skyld, ville jeg have svært ved at tilgive mig selv, hvis det skulle ske.

Med frontvægt

SP Maskiner har store forventninger, som også fungerer som frontvægt på traktoren, hvor vægten kan varieres op til 1600 kg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har relativt store forventninger til AgriBumper, som er et produkt, som mange entreprenører og kommuner kan få øjnene op for. Kofangeren kan være med til at højne trafiksikkerheden på vejen, og samtidig kan du have dine vægtklodser i kofangeren, hvis du vil, siger Søren Mark, der er sælger hos SP Maskiner og fortsætter:

- Og så gør det jo ikke noget, at den ser godt ud.

Det tager omkring 40 minutter at montere kofangeren på en traktor, og den boltes direkte på maskinen. Det vil altså sige, at man fortsat kan bruge både PTO-udtag og frontlift på traktoren, mens kofangeren er monteret.