I starten af oktober løftede Regeringen sløret for planerne om at hæve fartgrænsen for traktorer fra 30 til 40 kilometer i timen, og nu er planerne ved at blive konkretiseret.

Regeringens lovforslag om en højere fartgrænse er netop sendt i høring, og af høringsforslaget fremgår det, at det tidligere har været overvejet at forhøje hastighedsgrænsen for traktorer til 40 km/t.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Rigspolitiet, den daværende Trafikstyrelse, DTU Transport, SKAT og Rådet for Sikker Trafik afgav således i juli 2012 en rapport til Justitsministeriet om overvejelser om færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser af en eventuel forøgelse af hastighedsgrænsen for traktorer og motorredskaber.

Ingen sammenhæng

Arbejdsgruppen fandt på baggrund af en gennemgang af ulykkesstatistikken for traktorer i perioden 2006-2010, at der ikke var grundlag for at konkludere, at hastigheden er afgørende for omfanget af ulykker med traktorer, og at der derfor ikke var basis for at tillægge traktorernes hastighed særlig opmærksomhed i forbindelse med ulykkesforebyggelsen. En stor del af ulykkerne finder sted i forbindelse med krydsninger og svingninger, og det blev vurderet, at ulykkerne ofte skyldes, at modparten ikke opfatter traktorførerens hensigt korrekt, hvilket kombineret med modpartens høje hastighed og traktorførerens utilstrækkelige orientering er årsag til en stor del af ulykkerne.

Ingen betænkeligheder

Arbejdsgruppen fandt samlet, at der ikke var afgørende færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder imod at forøge hastighedsgrænsen for traktorer og motorredskaber fra 30 km/t til 40 km/t. Arbejdsgruppen anbefalede imidlertid, at der, som betingelse for forøgelsen af hastighedsgrænsen, blev stillet krav om, at køretøjerne opfylder visse supplerende tekniske krav, herunder til bremser og dæk, idet en forøgelse af den faktiske hastighed medfører en forøgelse af bremselængden. Arbejdsgruppen anbefalede endvidere, at der stilles skærpede krav til erhvervelsen af kørekort til traktor.

Og anbefalingerne fra arbejdsgruppen går i stort omfang videre i Regeringens aktuelle lovforslag om højere fartgrænser.

Forsvarlig forøgelse

- På baggrund af oplysningerne om antallet af og årsagen til ulykkerne med traktorer, herunder at hastigheden i størstedelen af ulykkerne med traktorer ikke vurderes at være afgørende for ulykkerne, er det Transport- og Bygningsministeriets opfattelse, at det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at forhøje hastigheden for visse godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt påhængskøretøjer hertil, som opfylder nærmere tekniske krav til indretning, til 40 km/t, lyder det i lovforslaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De traktorer, der lever op til de tekniske krav og derfor må køre 40 km/t, når lovforslaget er vedtaget, skal desuden udstyres med et mærke, som tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til at køre 40 km/t. Traktorer uden dette mærke må fortsat kun køre 30 km/t.

Ikke mere uddannelse

Transport- og Bygningsministeriet finder imidlertid ikke, at den foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen bør ledsages af et skærpet krav om køreuddannelse. Ministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at der i den omtalte arbejdsgrupperapport står, at omkring halvdelen af eleverne på landbrugsskolerne tager kørekort til traktor, og at eleverne i den forbindelse gennemgår teoriundervisning og praktisk undervisning. Ministeriet lægger desuden vægt på det begrænsede antal af alvorlige ulykker med traktorer, og at hastigheden ikke er en væsentlig faktor for ulykkernes opståen.

Lovforslaget er i høring frem til 23. november 2015.