For nogle år siden satte gode naboer og venner på Sydhavsøerne sig sammen og fandt ud af, at de ville dyrke de allerbedste æbler i Danmark. Resultatet blev Guldborgsund Frugt Aps, som laver æblemost og speciel hestefoder af deres æbler.

- Vi ved på egen krop, hvor svært det er at afsætte højkvalitets fødevarer i ind- og udland, og det er baggrunden for, at vi har stiftet Tasting Denmark og ønsker at dele vores erfaringer med andre småproducenter og lave fælles markedsføring og distribution af varerne. Selvom det er sjovt at møde forbrugerne på markedspladser og dele smagsprøver ud, er det ikke tilstrækkelig markedsføring. Det et er et job i sig selv, som ofte er til overs, når vi landmænd hellere vil koncentrere os om det, vi er gode til - nemlig at producere varerne, forklarer Lars Hvidtfeldt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Store ambitioner

Tasting Denmark Aps, som har kontor på Lars Hvidtfeldts ejendom, Gl. Kirstineberg i Nykøbing Falster, har ansat den tidligere leder af Guldborgsund Frugt, Jes Jensen, som direktør og grafiker Dorte Barholt til salg og marketing. Begge har rødder i landbruget og erfaring med produktion og afsætning af lokale fødevarer.

Ambitionerne er store. Selskabet være det naturlige sted, supermarkeder, specialforretninger, cafeer, gårdbutikker og restauranter ringer til, når de har brug for lokale højkvalitets fødevarer. Foreløbig dog kun tørvarer.

- Med lokale fødevarer mener vi varer produceret i Danmark, og vi ønsker at dække hele landet, understreger Jes Jensen.

Forretningen kører allerede, men foreløbig bruger han det meste af sin tid på at finde leverandører, der vil være med i det nye samarbejde. I skrivende stund er det blevet til otte med tilsammen over 80 varenumre, og der kommer nye til hver uge.

De første leverandører er:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Guldborgsund Frugt med æblemost

- Bandholm Frugtplantage ? æblemost, marmelader, dessertvin

- Buxbom Frugt - koldpresset blandet æblemost og kirsebærsaft

- Jyderodsgaard - solbærsaft

- Bryghuset Møn - øl og kildevand

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Pomena Cider

- Vibegaard - Ribs-, Stikkelsbær-, Solbær- og en blandet saft.

- Krusmølle Kildevand

- Konceptet er, at leverandører indleverer deres varer til et lager hos os. Vi står for markting og salg, og leverandøren får sine penge, når varen er solgt.

- Det er vigtigt for os, at omkostningerne er lave. Derfor satser vi på intelligente it- og logistikløsninger fra dag et. I sidste ende er der kun kunderne til at betale, supplerer Lars Hvidtfeldt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Eksport?

Navnet Tasting Denmark antyder, at selskabet også har ambitioner om eksport. Guldborgsund Frugt har allerede sendt et par store sendinger af æblemost til Kina, men den side af forretningen, vil Jes Jensen først satse yderligere på, når de har opbygget en velfungerede forretning i Danmark.

- I første omgang skal vi have opbygget er stort varesortiment fra leverandører i hele Danmark. Derefter skal vi udbygge salgsarbejdet - det bliver ikke på lokale markedspladser, men gennem større fødevaremesser så som FoodExpo. Eksporten kommer senere eller når den byder sig til - vi har allerede gode kontakter, forklarer han.

Da der gerne skal volumen ind i forretningen, er det især små- og mellestore fødevareproducenter med vækstpotentiale, Tasting Denmark satser på, men det er ikke tanken, at varerne hverken skal markedsføres eller sælges under et fælles navn. Det er salgsorganisationen Tasting Denmark, som skal gøres kendt blandt potentielle kunder.

Selvom flere supermarkedskæder i øjeblikket er ud at sige, at de vil tage flere lokale fødevarer ind i deres sortiment, er det ikke primært dem, Jes Jensen satser på. Der er nemlig risiko for, at de vil presse priserne og dermed devaluere de lokale fødevarer. Hellere satse på afsætningskanaler, der vil premiere det unikke så som specialbutikker, cafeer og restauranter og gøre det nemt for dem at bestille spændende højkvalitetsprodukter ét enkelt sted.

Landmanden i centrum

For Tasting Denmark er det vigtigt at bevare autenticiteten i det, den enkelte landmand producerer, og at kunder kan følge produktet hele vejen fra jord til bord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Slutkunden skal kunne mærke den energi og kærlighed, der er lagt i produktet. Det er det, der adskiller os fra alle andre grossistfirmaer. Derfor er det vigtigt for os, at leverandørerne bevarer deres egne navne og logoer og også fremover kan fortælle deres individuelle historier. Vi har ingen interesse i, at denne vigtige side af markedsføringen forsvinder - tværtimod vil vi gerne hjælpe, hvis der er kunder, der har brug for assistance til lave eller forbedre deres egen hjemmeside. Min kollega Dorte er uddannet grafiker og kan hjælpe på den front, tilbyder Jes Jensen og opfordrer små- og mellestore leverandører, som kunne tænke at høre mere om salgsargenturet, til at kontakte ham.

- Jeg skriver til alle dem, jeg får kendskab til via netværk og produkter, men der er helt sikkert en skov af små- og mellestore producenter, vi ikke kender endnu. Hvis interessen er gensidig, kommer jeg på besøg og får en snak og et indtryk af stedet, produktet og menneskerne og historien bag produktet. Jeg skal ud at snakke med folk - ikke bare varetage min nye funktion fra et skrivebord i Nykøbing Falster, siger Jes Jensen.