Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Historien om en motorsav

Af Kim Ebbesen, ke@fbg.dk - 19. feb. 2016 KL. 13:21

  • ww187614_1
  • ww187614_2

Stihl-koncernen kan i år fejre 90 års jubilæum. I det tidsrum er der sket en meget stor udvikling inden for motorsave.

Stihl er i dag verdens største producent af motorsave. Den familieejede tyske Stihl-koncern tilbyder i dag omkring 30 forskellige basismodeller af batteri-, el- eller benzindrevne motorsave, der fås i dobbelt så mange varianter. Sortimentet dækker hele den brede vifte af opgaver, man kan drømme om at bruge en motorsav til, lige fra skæring i beton eller stål til skulpturer skåret ud i massive træstammer.

To-mandssav

Stihl blev grundlagt i 1926 og et år efter grundlæggelsen, konstruerede ingeniør Andreas Stihl sin håndholdte motorsav. Kæden blev trukket af en elektromotor, og saven vejede mellem 45 og 53 kg, alt efter sværdets længde. Der skulle to mand til at bruge saven.

To år senere kom den første håndholdte, benzindrevne motorsav. Motoren ydede 7,5 hk og hele saven vejede 63,5 kg. Også her skulle der to stærke mænd til at bruge saven. Alligevel var der stor interesse for Andreas Stihl's sav, for nu kunne man pludselig tage motorsaven med ud i skoven og arbejde langt fra den nærmeste elmast. En revolution i skovbruget var begyndt.

Det helt store gennembrud for Stihl kom imidlertid først, da benzin-motorsavene i løbet af 1930'erne blev konstrueret så lette, at de kunne betjenes af én mand. Arbejdet med at fælde, afgrene og skære træ op, uanset hvor det foregår, er i dag en selvfølgelighed. Men dengang var det et epokegørende fremskridt.

Nye rygbatterier

De benzindrevne motorsave er stadig dominerende. Vægten på standardsavene er gået ned, og ergonomisk design gør, at den professionelle bruger i skoven eller i den grønne branche uden problemer kan arbejde med motorsaven fra morgen til aften.

Med til dén historie hører, at Stihl tilbyder professionelle motorsave fra MS 201-modellerne på 35 kubikcentimeter og en vægt på 3,9 kg uden sværd, kæde og brændstof, og op til verdens stærkeste standardsav MS 880 på 122 kubikcentimeter og en vægt på 10 kg. Desuden tilbyder Stihl flere modeller i special-kædesave, beregnet til træpleje og beskæring i trætoppene.

Seneste skud på stammen er Stihl's batteridrevne kædesave MSA 160 og MSA 200. Batterisavene kombinerer de elektriske motorsaves lave støjniveau og meget miljøvenlige drift med benzinsavens totale frihed til at arbejde, hvor det skal være.

De batteridrevne motorsave ligger stadig i den lave ende, hvad angår effekt. Til gengæld bliver den effektive arbejdstid på en enkelt opladning af batteriet længere og længere i takt med udviklingen af nye batterier. Fra denne måned - januar 2016 - tilbyder Stihl nye gennemmoderniserede rygbatterier, der vil gå under navnet AR 2000 og AR 3000. Disse to nye rygbatterier leverer strøm til minimum tre timers koncentreret brug, lover Stihl.

NyhedsbrevFå nyhederne først!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs artiklen på dit foretrukne medie

Læs artiklen på Tablet

Tablet

Læs artiklen på Smartphone

Smartphone

Læs artiklen på Desktop

Desktop/E-avis

Læs artiklen på Print

Print

reklame