Historisk set har Gaspardo produceret nogle af markedets mest anerkendte majssåmaskiner, men nye spillere er kommet på marrkedet og har med forfinet teknik udfordret de italienske maskiner.

Med prototypen af Chrono, der er såaggregatet til ny majssåmaskiner, viser Gaspardo på Agritechnica, at de er klar til at tage udfordringen op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Chrono, der er ny fra ende til anden, bygger på et system, hvor dosering og transport af udsæden er en kombination af vakuum og trykluft.

Udsæden blæses i jorden

For at får en mere nøjagtig aflevering af frøen, er frøskiven vinklet nogle grader i forhold til sårøret.

- Såhuset er med en ny type afstryger, der har flere fingre og er med central indstilling. Vinklen imellem frøskiven og sårøret gør, at frøene slippes meget præcist og falder ned i sårøret, forklarer Martin Gjørtz, medindehaver af MO Implements, der er den danske importør af Maschio Gaspardo.

Frøene suges fast på frøskiven med vakuum og lige så snart at de slipper frøskiven suges de væk og blæses de ned i sårøret.

På bagsiden af vakuumpumpen dannes der tryk, og det ledes i slanger ned i injektorer på sårørene. Derved dannes der en meget kraftig luftstrøm i sårørene, som aktivt transporterer frøene fra frøhjulet og ned i sårillen. Her fanges og bremses frøet af et gummibeklædt hjul, der trykket det fast i den fugtige jord.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den kontrollerede transport af udsæden i kombination med anvendelse af lavfriktionsmaterialer i frøhuset og omkring frøskiven betyder, at Chrono kan arbejde præcist med cirka 15 km/time, siger Martin Gjørtz.

Variabel affjedring

Såskærene er ophængt i et parallelogram, der er med pneumatisk affjedring og trykregulering.

- Trykreguleringen foretages fra terminalen i førerkabinen og kan derfor let tilpasses de aktuelle forhold i marken. På de enkelte elementer kan der lægges et tryk svarende til 280 kg. Såhjulene har elektrisk træk, og da maskinen er Isobus-kompatibel, kan den kontrolleres fra traktorens standardterminal, siger Martin Gjørtz.

Færdigtestes i 2018

Gaspardo Chrono er testet i Tyskland og Italien i indeværende sæson, og til sæson 2018 bygges der en forserie på ti maskiner. Kører de som forventet, går serieproduktionen i gang, og Chrono kommer på markedet til foråret 2019.