Harry Højvang Sørensen, Harsø Maskiner A/S, har til sæson 2014 sendt en ny generation gyllevogne ud på de danske marker. Der er tale om en ny vognserie, der laster op til 30 ton. Hvor selve vognen i nogen udstrækning er en videreudvikling af de hidtidige supertankere fra Harsø, så er den nye læssekran, eller multikran som Harsø kalder den, en produktnyhed i sig selv.

Større bæreevne

Ved første øjekast er det ikke mindst hjulmonteringen, som fanger blikket. De nye vogne fra Harsø er nemlig udstyret med dækstørrelsen 800/70R38. Det er samme størrelse dæk, som sidder på mange af de store traktormodeller på markedet , hvilket ikke er noget tilfælde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Torben Kamp, indehaver af Skamstrup Maskinstation ApS, henvendte sig til Harry Højvang Sørensen med et ønske om at få bygget gyllevogne med mulighed for netop denne hjulmontering. Torben Kamp havde gode erfaringer med stor hjulmontering på gyllevogne, som han for år tilbage selv byggede og ønskede derfor også dette på de fire nye gyllevogne, der blev købt til sæson 2014. Harry Højvang Sørensen var straks med på ideen og udviklede dermed gyllevognen, så den blandt andet opfyldte dette ønske fra Torben Kamp.

- En anden vigtig idé bag hjulmonteringen er muligheden for at anvende de mange brugte traktordæk i netop denne størrelse. Hvor et sådant dæk med for eksempel 10 procents mønster reelt ikke er noget værd på en traktor, så kan det fint bruges i flere sæsoner på en gyllevogn, slår Torben Kamp fast.

- En væsentlig fordel ved Harsøs vogne er den relativ smalle afstand mellem vangerne på kun 750 millimeter. Det giver det store dæk masser af plads til at dreje, og det kan vi tydeligt se en forskel i ude i marken, konstaterer Torben Kamp.

Lavt vedligehold

Torben Kamp og Harsø-vognenes chauffører fremhæver især den høje kapacitet og ikke mindst holdbarheden med et minimum af vedligehold som tungtvejende faktorer, da der igen skulle handles vogne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Aflæsserpumpen læsser op til 15.000 liter af i minuttet, og på vores vogne fra 2009, som har kørt godt og vel 300.000 kubikmeter hver, har vi først i denne vinter haft kigget til lejehuset på aflæsserpumpen - blot for at konstatere, at der ikke var noget galt, fortæller Torben Kamp.

Harsø-vognene har tvangsstyring og vægtoverføring bygget sammen i én enhed, som monteres i traktorens topstangsfæste. Vægtoverføringen er aktiv således, at den forreste aksel på vognen løbende løftes, og herved holdes en ønsket vægt på traktorens træk.

TouHarsøs gyllevogne betjenes via en touchskærm-terminal i traktoren. Her igennem styres også vognens doseringsenhed. Der er sekvensstyring på mange af betjeningerne, og således kan chaufføren med blot et enkelt tryk folde en antidrypbom sammen og klappe den ind i transportstilling. Harry Højvang Sørensen påpeger desuden med et slet skjult smil, at Harsø jo har haft touchskærmbetjening på sine vogne i snart 20 år, så der er her ikke som sådan tale om en nyhed, men derimod velkendt og gennemprøvet teknik.

Nytænkning i multikran

To af i alt fire leverede vogne til Skamstrup Maskinstation er udstyret med den nyudviklede multikran i rustfrit stål. Læssekranen er centermonteret ved vognens forende og kan drejes ud til begge sider. Selve kranarmen er udført i to sekstommerrør, hvor gyllen læsses, og rørene er en del af selve kranarmen. Inderste led mod drejekransen er dog i ottetommerrør.

Kranarmen har tre led, som alle kan bevæge sig mellem 90 og 100 grader, og det yderste led i 45 grader, så der nemt kan læsses fra de fleste for- og lagertanke med og uden overdækning, samt i tragter som står lodred op. Der er udskud på yderste led, og dette er igen udført i to sekstommerrør, og således er der to afgangsstudse fra læssepumpen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De to primære led på kranen er udført med et dobbelt hængsel, og herved får gylleslangen en større radius at bøje over, og derved stresses slangen væsentlig mindre. Ved hvert led er de to rør erstattet af to stykker sekstommer gylleslange på omkring en meters længde. Disse slanger er monteret på rørene med en flange med fire bolte. Ved eventuelt slangebrud er det således kun relativt små længder på én meter som skal udskiftes .Dette gøres nemt ved at bolte de to flanger af rørene, og derved kan hele slangestykket tages ned fra kranen og udskiftes i en mere behagelig arbejdsstilling og højde.

Kranen kan monteres med Harsøs patenterede fritløbspumpe, som muliggør en hurtigere aflæsning direkte gennem pumpehuset. Dette er muligt ved, at en hydraulisk anordning trækker pumpehjulet væk fra pumpehusets bundindløb, og der bliver derved fri passage mellem pumpehjul og pumpehus. Endvidere er der ved læssepumpens bundindløb monteret en spadeventil, som lukker, når multikranen lægges tilbage ind over vognen, og unødig spild og svineri af gylle mindskes til et minimum. Overløbsrøret er ført midt imellem de to rør i kranarmen og er ligeledes ført ind i tanken gennem multikranens drejekrans.

Betjening af multikranen sker via en trådløs Scanreco-pult, som blandt andet kendes fra mange lastbilkraner. Styringspulten til multikranen er således uafhængig af gyllevognens touchskærmbetjening.