Alpha 5100 er den nye topmodel i Hardis serien af selvkørende marksprøjter til det europæiske marked. Som modelbetegnelsen antyder, rummer sprøjten 5.100 nominelle liter, men i virkeligheden er tanken på 5.600 liter. Den nye topmodel bygger på samme koncept som de mindre modeller i Alpha-serien, men for at få plads til den større tank, er akselafstanden øget med 60 centimeter.

For at gøre sprøjten let, og opnå den fornødne fleksibilitet er chassiset nittet sammen. Lige som de mindre modeller kan Alpha 5100 leveres med variabel sporvidde i intervallet 180 - 280 centimeter. Sprøjten leveres med en frihøjde på enten 120 eller 165 centimeter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opdelt i zoner

Alpha 5100 leveres som standard med FloatRide, som er et pneumatisk affjedringssystem med to luftpuder ved forakslen og en enkelt ved bagakslen. Luftpuderne har en vandring på 200 millimeter og er monteret med højdesensorer. Affjedringssystemet er et tilvalg på de to mindre modeller i Alpha-serien.

- FloatRide regulerer automatisk trykket i affjedringen i forhold til belastningen. Lufttrykket leveres af en central kompresser, men for at kunne foretage en hurtig korrektion af trykket i den enkelte luftpuder, er affjedringen delt op i tre kredse med hver sin tryktank, forklarer Peter Dahl, salgs- og marketingdirektør hos Hardi.

Motor og kabine

Under motorhjelmen på Hardi Alpha 5100 ligger der en sekscylindret Deutz motor, der yder 245 hestekræfter. Motoren overholder Stage IV, og for at få plads til diverse katalysatorer og filtre er motorhjelmen placeret længere fremme på maskinen. Det givet ikke kun plads under motorhjelmen, men også lidt luft imellem kabine og motoren. Det har medført et lavere støjniveau i førerkabinen, og samtidig er der blevet plads til at rengøre forruden.

Beskytter føreren

En ny og stabil trappe gør det let at komme op i kabinen, som er redesignet og udstyret med blandt andet et kraftigere klimaanlæg. Kabinen opfylder klasse fire normer, med hensyn til tæthed og filtrering af luften. Aktive kulfiltre slides, når der passerer luft igennem dem, og derfor har Hardi gjort det let, at lede luften uden om filtrene, under eksempelvis transportkørsel, hvor der ikke er behov for at rense luften. Ingeniørerne hos Hardi har ligeledes udviklet et lukkesystem omkring kultfiltret. Ved at lukke hermetisk til omkring filtret, når maskinen ikke benyttes, forlænges levetiden på filtret.

Stål, alu og kulfiber

Hardi Alpha 5100 kan monteres med sprøjtebomme på 24 - 44 meter, og den kan monteres med både traditionelle bomme og med den velkendte Hardi Twin bom, som er med luftassistance.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De mindste bomme er udført i stål, mens de bredere bomme er hybrider, hvor centerdelen er produceret i stål og de yderste led er i aluminium, siger Peter Dahl.

Bommen på 44 meter er udført i aluminium, og Hardi tester lige nu afvigerled, som er udført i kulfiber. Ud over at være et let materiale, er kulfiber også ekstremt stærkt. Derudover er kulfiber et meget dødt materiale, og er derfor velegnet til fremstilling af sprøjtebomme, hvor en af de store udfordringer er at dæmpe bommens bevægelser.