Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Google og vejr-apps er økologernes favoritter

Af ame - 12. jul. 2018 KL. 15:59

Søgemaskiner som Google er et vigtigt værktøj, når der skal søges efter faglig viden, viser analyse af digitale medievaner, som Økologisk Landsforening står bag.

Søgemaskiner som Google er i høj kurs blandt økologiske landmænd. Det viser en ny rapport om økologiske landmænds medievaner udarbejdet af Rådgivende Sociologer for Økologisk Landsforening. I alt svarer 78 procent af de adspurgte på tværs af aldersgrupper, at Google og andre søgemaskiner er "væsentlige" eller "meget væsentlige", når de skal indhente faglig viden. Det skriver Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Forskel i nyheder

Til gengæld er der forskel i aldersgruppernes præferencer, når det handler om trykte medier og elektroniske nyhedsbreve. Mens det hos øko-landmænd over 40 år er trykte landbrugsmedier, der er tredje vigtigste kilde til nyheder og faglig viden, så er de trykte medier helt uden for top fem hos landmænd under 40 år. Elektroniske nyhedsbreve finder 73 procent af øko-landmændene over 40 år som "væsentlige" eller "meget væsentlige", mens det gælder for 50 procent af deres kolleger under 40 år.

citat startcitat start

Det er hamrende vigtigt, at medieressourcer i landbruget og landbrugsorganisationer bruges effektivt til at sikre landmænd i alle aldre ny viden som inspiration til udvikling.

Nanna Hyldgaard Hansen - kommunikationschef i Økologisk Landsforening

citat slutcitat slut

- Det er hamrende vigtigt, at medieressourcer i landbruget og landbrugsorganisationer bruges effektivt til at sikre landmænd i alle aldre ny viden som inspiration til udvikling. Rapporten giver vigtige indsigter og stilles til rådighed for alle landbrugsmedier, siger Nanna Hyldgaard Hansen, kommunikationschef i Økologisk Landsforening.

Vejr-apps er populære

Af undersøgelsen fremgår det desuden, at 61 procent af de adspurgte landmænd bruger mindst én smartphone-app i forbindelse med bedriften, og her er vejr-apps klart de mest populære.

- Hvis du tog min elektronik fra mig, så ville jeg nok allermest savne vejrudsigten, men den kan man selvfølgelig finde andre steder. Men mange af de ting vi laver, er meget vejrafhængigt, så vi prøver at følge med, så godt som vi og meteorologerne kan. Lige nu har jeg tre forskellige vejr-apps, fortæller en af de landmænd, som er blevet interviewet i forbindelse med rapporten.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame