Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Gode selvkørende erfaringer

Af Morten Damsgaard - 12. sep. 2017 KL. 08:12

  • ww260811_1
  • ww260811_2
  • ww260811_3
  • ww260811_4
  • ww260811_5
  • ww260811_6
  • ww260811_7
  • ww260811_8

Gads Maskinstation har gode erfaringer med de helt store selvkørende gyllenedfældere, og den største serieproducerede type nogensinde har ikke skuffet i år.

Med 1.400 motoromdrejninger og 10 kilometer i timen spinder den otte cylindrede Deutz AG-motor ganske let over nedfælder-opgaven med den seks meter Horsch gylleplaceringsnedfælder til majs.

Da Maskinbladet besøger Gads Maskinstations nye flagskib inden for gyllehåndtering, i form af Vredo VT7028-3, så foregår det i lidt uvante rammer:

- Den plejer jo at køre med en otte meter sortjordsnedfælder samt en otte meter græsmarknedfælder, fortæller Ole Hansen fra førersædet i den store selvkørende Vredo, som yder 687 hestekræfter, og derfor er godt over opgaven med nedfælderen.

- Vi kunne også meget let køre med en endnu større nedfælder, men vi har rigtig meget lavtliggende jord, og det er hårdt for redskaberne efter køretøjerne, fortæller han, ligesom han bemærker, at maskinens lave marktrykogså havde stor indflydelse på, at det netop blev den nye tre akslede maskine, som ankom til Gads Maskinstation til sæson 2017.

Ole Hansen er en erfaren herre på en Vredo, og erfaringerne i gyllehåndtering med de selvkørende Vredo strækker sig helt tilbage til 2003.

Kører aldrig fast

Den store Vredo VT7028-3 er udstyret med seks 1250/50 R32 dæk på de tre aksler, som alle er trækkende.

- Jeg tror virkelig ikke, at man kan køre fast med maskinen, fortæller Ole Hansen, som også viser fra førersædet, hvor let spærring slås til, så akslerne arbejder sammen, hvis det pludselig skulle blive blødt.

- Der er træk-øjne monteret både foran og bagpå maskinen, men det eneste jeg har brugt dem til indtil videre, er at trække andre køretøjer op, fortæller han, mens Vredo'en suser fra marken og hen mod gylletanken for at hente endnu et læs.

Læssekapaciteten matcher den store maskine i form af en 12 kubikmeter Vogelsang fortrængningspumpe, der under læsning suppleres med en 18 kubikmeter centrifugalpumpe.

Systemet er opbygget med by-pass, som betyder, at når centrifugalpumpens kapacitet overstiger fortrængerpumpens på 12 kubikmeter, så åbnes der et skod, hvor det overskydende gylle løber direkte i tanken. Man kan på den måde udnytte centrifugalpumpens store kapacitet.

- Alt gyllen passerer desuden en snitter, samt en stenfælde inden det kommer til tanken, og det er en stor fordel, da vi ofte ser mange andre ting i gyllen end bare gylle, påpeger Ole Hansen, mens kranen sættes i gylletanken.

Fra førersædet har Ole mulighed for hele seks forprogrammeringer af læssetårnet.

- Når jeg har læssetårnet i den position, som jeg ønsker det, kan jeg blot trykke på én knap på terminalen, og så husker maskinen den nøjagtige position. Næste gang jeg kommer til gylletanken, trykker jeg blot på joysticket, og læssetårnet folder automatisk ud til præcis samme stilling, som den forprogrammeret.

Ole fortæller, at læssekapaciteten ligger på 13 til 17 kubikmeter i minuttet, afhængig af gyllens tykkelse.

Stor efterspørgsel

De selvkørende gyllenedfældere har en lang historie på Gads Maskinstation, og den selvkørende tre akslede Vredo er nummer ni i rækken af selvkørende nedfældere på stationen.

- De selvkørende gyllenedfældere giver store fordele på både græsmarker og i sortjord, fortæller Anders Gad, som er den ene indehaver af Gads Maskinstation, som han ejer sammen med brødrene Lars og Peter Gad.

Han fortæller, at mange kunder efterspørger de selvkørende maskiner, og de faktisk sælger sig selv.

- Vi råder på nuværende tidspunkt over tre selvkørende - to Vredo samt en TerraGator og syv gyllevogne fra 20 til 25 ton, og da vi har meget lavt liggende jord supplere de tre selvkørende ret godt de syv gyllevogne på maskinstationen.

At der er træk på alle hjul og muligheden for kørsel i dogwalk er meget populært hos kunderne, men den nye Vredo er også populær på brugt-markedet:

- Gensalgsværdien har naturligvis noget at sige, når man køber maskiner, og den nye Vredo er betydeligt lettere at sælge end de øvrige Vredo-maskiner, da en europæisk læssekran er monteret, som resten af Europa også gerne vil bruge. Desuden er det nu muligt at montere slangebomme op til 36 meter på maskinen, og det giver flere købere den dag vi skal af med maskinen, påpeger Anders Gad.

En anden måde at køre på

Ole Hansen fortæller, at den nye Vredo er helt anderledes end de hidtidige modeller, idet der nu er tale om tre aksler på én enhed, og ikke en traktor-vogn kombination, som man kender det fra Vredo.

- Det kræver, at man kører på lidt en anden måde i marken, og den vender heller ikke rundt på samme venderadius, som en traktor-vogn kombination fra Vredo, men det er noget man vender sig lynhurtigt til, fortæller han.

Han bemærker også den store stabilitet på maskinen og hvor nem den er at komme rundt med:

- Man skulle ikke tro det, men da den drejer på samtlige tre aksler, er den uhyre let at komme rundt med.

Ole Hansen fortæller desuden, at når man har én enhed, bliver det også langt lettere at bakke med maskinen:

- Man skal ikke bekymre sig om en vogn efter den trækkende enhed, og autostyringen virker også i bakgear, så det bliver pludselig ret let at bakke 50 meter op i et træk, hvis man mangler lidt for at nå til enden af marken med et læs gylle. Desuden giver det også fremragende udsyn rundt om maskinen, da der aldrig vil være en vogn, som vil spærre for udsynet.

Foruden en mere affjedret kabine, så er den daglige chauffør også godt tilfreds med den trinløse transmission, som er standard på det store nye gylle-flagskib fra Vredo.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame