Giv traktoren en hjælpende hånd. Det er udgangspunktet for en helt nyudviklet fuldautomatisk hjælpemotor, der kan bruges til alle former for vogne og redskaber, der spændes efter en traktor.

Der er tale om et hydraulisk hjælpetræk, som bidrager til traktorens trækkraft ved at skubbe redskab eller vogn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det nye system, CoPro-DriveSystem, blev præsenteret på Agromek 2016, hvor den fik to stjerner. Det er PMC Hydraulics A/S, der udstillede nyheden.

- Den kan benyttes til alle former for bugserede køretøjer lige fra gyllevogn og marksprøjte over roe- og kartoffeloptager til frakørselsvogne. Eller til en skovvogn, som bruges til at hente flis og træstammer inde i skoven, hvor den kører i et meget ujævnt terræn. Vi er efter et år færdige med at teste vores prototype netop på en skovvogn, fortæller salgsingeniør Finn Vestergaard, PMC Hydraulics.

Egen udvikling

Virksomheden har selv udviklet al hydraulik og software. Det er sket i tæt samarbejde med italienske SAI Motors, der står bag selve motoren.

- Det er første gang, der er udviklet en så lille og enkel hydraulisk hjælpemotor, siger Finn Vestergaard, som har stået bag projektet med at udvikle hjælpemotoren.

Han hæfter sig specielt ved, at den er enkel, samtidig med at den er fuldautomatisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det betyder, at hjælpetrækket benytter traktorens hydraulik og anvender traktorens Iso-bus-system. Dermed bliver traktor og vogn et integreret vogntog, og traktorføreren behøver slet ikke tænke på, at der er en ekstra hjulmotor koblet på, siger Finn Vestergaard.

25 kilometer i timen

Det nyudviklede, fuldt variable træksystem øger typisk vogntogets trækkraft ved start med mellem 50 og 100 procent i forhold til nuværende systemer. Samtidig bliver rullemodstanden nedsat især i tilfælde, hvor hjulene vil skubbe jord op foran. Derved spares brændstof og risikoen for traktose i marken mindskes.

Hastigheden kan nå op på 20 til 25 kilometer i timen under drift, men der er også mulighed for at køre transportkørsel med op til 60 kilometer i timen uden hydraulisk tilslutning til traktor.

Finn Vestergaard fortæller, at det hydrauliske hjælpetræk er let at montere og udover selv montagen, skal der kun anvendes en pc ved start, hvor der blot skal indtastes tre værdier.

- CoPro-DriveSysten kan tilpasses til nye produkter og kan eftermonteres på næsten enhver tænkelig vogntog og maskine, hvis traktoren kører med Isobus Class II eller III.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Systemet består af et lille kit med motorer, hydraulisk blok, styring samt el-system komplet med stik til Iso-bus-koblingen.

- Det er en både enkel og økonomisk overkommelig løsning, som vi forventer os meget af i fremtiden, siger Finn Vestergaard, der skal markedsføre den hydrauliske hjælpemotor i de nordiske lande samt i flere vesteuropæiske lande i samarbejde med SAI Motors