Hvordan kommer kapaciteten på gyllevognen over 100 kubikmeter i timen? Ifølge Vredo Danmark er svaret den nye VT7028-3 selvkørende gyllevogn, som man netop har leveret til Gads Maskinstation i det sønderjyske.

- Der er store forventninger til den nye topmodel fra Vredo som yder 687 hestekræfter fra den otte cylindrede Deutz AG-motor, fortæller Maarten Lerink, indehaver af Vredo Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er store forventninger til den nye topmodel fra Vredo som yder 687 hestekræfter.

- Maarten Lerink, Vredo Danmark.

Vredo Danmark forventer, at forbruget pr. kørt kubikmeter gylle, vil være blandt de absolut laveste i Danmark. Kapaciteten forventes under langt de fleste forhold, at ligge på over 100 kubikmeter pr kørt motortime - altså inklusiv kørsel til og fra kunder.

- Ved ren markkørsel er forventningerne omkring 125 til 175 kubikmeter i timen.

32 kubikmeter

Den nye Vredo VT7028 kan leveres i to versioner - enten en to-akslet eller tre-akslet med boogie. Begge med træk og styring på samtlige hjul.

- Den høje kapacitet opretholder vi med stor læssepumpekapacitet i form af en 12 kubikmeter Vogelsang fortrængningspumpe, der under læsning suppleres med en 18 kubikmeter centrifugalpumpe, fortæller Maartin Lerink, som forklarer, at når man vælge både fortrængnings- og centrifugalpumpe opnår man et fleksibelt system med flere fordele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De supplerer hinanden, selv ved forholdsvis tykt gylle, og systemet er opbygget med by-pass, som betyder, at når centrifugalpumpens kapacitet overstiger fortrængerpumpens på 12 kubikmeter, så åbnes der et skod, hvor det overskydende gylle løber direkte i tanken. Man kan på den måde udnytte centrifugalpumpens store kapacitet.

Alt gyllen passerer desuden en snitter samt en stenfælde, inden det kommer op i tanken, og ifølge Vredo Danmark, så vil det give et jævnere flow og færre slangestop uanset om man kører med nedfælder eller slangebom.

Pumpekranen er monteret skråt til højre for kabinen og giver et godt udsyn til manøvrering, pumpekran er 10 tommer og kan drejes 120 grader.

Brede hjul

Gads Maskinstation har valgt en bred dækmontering til den selvkørende Vredo VT7028 med dimissionerne 1250/50 R32.

Maskinen skal udelukkende kører med nedfælder - blandt andet med en 8,7 meter ny Vredo græsmarknedfælder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Den 32 kubikmeter tank er fremstillet af glasfiber, og i bunden er den 28 millimeter tyk, og efterhånden, som man bevæger sig op, bliver den tyndere og tyndere, og på toppen er den 10 millimeter.

Foruden den 32 kubikmeter Vredo VT7028 har Gads Maskinstation også invisteret i en Vredo VT4556 med en 25 kubikmeter tanktrailer.

I modsætningen til VT7028 har VT4556 en Scania-motor med 450 hestekræfter. VT4556 har desuden en hydrostastisk transmission.

Trinløs transmission

Den trinløse transmission i den selvkørende Vredo VT7028 har ventet på sig i seks år. Blandt andet på grund af et dødsfald af producenten bag Mali-transmission, som man begyndte med betød, at Vredo måtte gå i gang med udviklingen af transmissionen selv.

- Præmisserne for udviklingen af traktoren var, ligelig vægtfordeling, lavt marktryk, træk på alle hjul og stor manøvredygtighed ved hjælp af Dogwalk og krabbestyring, fortæller Maartin Lerink.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udviklingen af den trinløse transmission hos Vredo tog blot 2,5 år.

- Under udvikling af transmission var et af fokus punkterne, at muliggøre et fleksibelt kørselsmønster og servicevenlig opbygning. Når man har med traktorer af XXL størrelsen er det nærmest af enorm betydning, at der er et tilfredsstillende brændstofforbrug, efter de første erfaringer med maskiner i Tyskland, ser det ud til, at forbruget af brændstof lever op til alle forventninger, fortæller den danske Vredo salgschef.