For et par år siden åbnede gårdejer Hans Jakob Fenger Danmarks første mælketapningsautomat på sin bedrift Vejlskovgaard ved Odder.

Snart åbner Sjællands første mælkeautomat, hvor kunder kan få helt frisktappet mælk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er hos Peter Sivertsen på bedriften i Osted på Midtsjælland.

Jeg har faktisk altid haft en gammel drøm om at kunne sælge frisk mælk direkte til forbrugerne. Det smager jo altså bare bedre, når det kommer direkte fra koen. Og det gør det her jo mælk jo næsten, siger Peter Sivertsen ifølge foodculture.

Det har han ifølge Hans Jakob Fenger, hvis kunder vist er "blevet lidt afhængige af den frisktappede mælk.

- Vi har efterhånden mange faster kunder på trods af, at vi ikke har brugt midler på at markedsføre det, siger han.

Post.doc Donna Sundbo, Roskilde Universitets Center, forklarer det med, at forbrugerne efterspørger en identitet og en autenticitet i deres fødevarer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tal fra Jordbruget i Danmark viser, at 7 procent af de danske landbrugsbedrifter sælger produkter direkte til forbrugerne fra enten gårdbutikker eller ved stalddørssalg.

24 procent af de økologiske bedrifter driver en gårdbutik.

Gårdbutikker er mest udbredt på Fyn, hvor de findes på 14 procent af bedrifterne.