Landmænd, som leverer økologisk kød til Friland, bliver spydspids, når selskabet i næste uge iværksætter sin hidtil største og mest ambitiøse kampagne for det økologiske kød.

Til den tid bliver selskabets økologiske landmænd nemlig afsendere af en stribe budskaber med nøgleordet ?fri?, som Friland har en ambition om at ville tage ejerskab af. Baggrunden for kampagnen er ligetil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi står stærkt på det danske markedet for økologisk kød, men midt på året udfordres vores position af nye konkurrenter som Thise&Ko samt Dane Pork. Den udfordring skal vi være forberedt på og klar til tage op. Fri-kampagnen er en del af den plan, som skal øge forbrugernes kendskab til og forkærlighed for virksomhedens økologiske kød, forklarer Henrik Biilmann CEO for Friland.

Dyrevelfærd, økologi og fællesskab

Kampagnen er opbygget om en række budskaber om dyrevelfærd, moderne økologi og fællesskab. Eksempelvis 'Vi er fri til at dyrke vores passion for dyrevelfærd', 'Vores køer græsser på marker, der er fri for sprøjtemidler' og 'Vi er fri til at beskytte naturen og miljøet'.

Udsagnene vil forbrugerne blandt andet se i Københavns Metro, på store reklameskilte ved supermarkeder, indfaldsveje og busstoppesteder, i spots i Radio Nova og på YouTube samt bannerreklamer på Facebook og økologiske kødpakker fra Friland Økologi.

Hvert udsagn fortælles af Friland-leverandører ? kaldet frilandmænd i kampagnen ? som Brian Holm, der årligt producerer 5.000 økologiske slagtesvin på sin bedrift ved Brørup.

- Det er fint, at Friland bliver lidt skarpere. Hvis det kan sælge flere økologiske produkter, at jeg står med en gris i armene, har jeg det fint med det, siger Brian Holm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Frilands CEO Henrik Biilmann ser fordele ved, at frilandmændene kommunikerer om ?vores grise? og ?vores køer?.

- Derved personificerer vi Friland og viser ildsjælene bag virksomheden. Samtidig slår vi på, at vi har været her siden 1992 og har været med hele vejen, når det handler om økologi og dyrevelfærd, siger Henrik Biilmann.

At kampagnen baseres på Frilands økologiske landmænd, forklarer han med en forventning om at møde den kraftigste konkurrence på dette område.

- Desuden går vi ud fra, at kampagnen vil smitte af på Frilands øvrige koncepter, påpeger Henrik Biilmann.

Kampagnen henvender sig især til mødre i småbørnsfamilier med interesse for sundhed og dyrevelfærd samt den modne kvinde på 55+, som køber økologi og miljøvenlige produkter, når det er muligt.