Fem landbrugsskoler, Nordjyllands Landbrugsskole, Bygholm Landbrugsskole, Gråsten Landbrugsskole, Jordbrugets Uddannelsescenter Aarhus og Kjærgård Landbrugsskole, har sendt deres studerende på Agrarøkonomuddannelsen til Innovation Camp. Formålet er at komme med bud på fremtidens landbrugsproduktion i Danmark.

Innovation Camp forgår på Vejen Sportshotel, hvor de 67 studerende er inddelt i 12 grupper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har valgt at blande de studerende, så de er i gruppe med studerende fra de andre skoler. På den måde får de skabt nogle nye kontakter, som på sigt kan udvikle sig til sparringspartnere i et fremtidigt netværk. Det er vigtigt, at fremtidens landmænd lærer at arbejde med innovation, da innovation er med til at skabe konkurrencekraft i erhvervet, siger Kirsten Broch Nielsen, lærer på Gråsten Landbrugsskole.

Inspiration fra kok og slagter

Gennem de to dage vil de studerende høre oplæg fra både landmænd, slagtere, kokke og Landbrug & Fødevarers kommunikationschef Christian Hüttemeier. Men de skal også selv i gang med at udvikle nye ideer, og det skal resultere i et koncept, som de studerende skal præsentere for et dommerpanel.

- Vi har valgt, at de studerende skal arbejde med at udvikle et fødevaremarked i centrum af København, et marked som man eksempelvis kender der fra Spanien. Hver gruppe skal lave en bod i fødevaremarkedet. Formålet med et sådant fødevaremarked er dels at skabe en salgskanel for danske lokalt producerede højværdiprodukter, og så skal det bruges til at skabe et vindue til dansk landbrug for forbrugerne i København og omegn og på den måde hjælpe med at forbedre dansk landbrugs image. Det er en stor opgave, men jeg glæder mig til at se de studerendes bud, siger Kirsten Broch Nielsen.

Fremtidens fødevarer skal have en historie

I selve opgaven skal de kommende landmænd samtidig redegøre for, hvordan de producerede fødevarer imødekommer vigtige fødevaretrends, og samtidig giver økonomisk overskud. De skal skabe et sted, hvor byboere og fødevareproducenter kan komme tættere på hinanden. Fødevaremarkedet skal være med til at imødekomme moderne forbrugeres behov, dvs. bæredygtige fødevarer, der kan være med til at give den enkelte forbruger god samvittighed, hvad enten bekymringen er klima og miljø eller omsorg for dyrene.

- I løbet af de to dage bliver de studerende udfordret på mange andre ting end de rent landbrugsfaglige. De skal f.eks. forholde sig til gennemsigtighed og sporbarhed af produkterne. Skabe den gode historie omkring det enkelte produkt og indtænke oplevelsesøkonomi i forhold til, hvordan forbrugeren vil underholdes, og hvis det er god underholdning, så skaber det forbrug, forklarer Kirsten Broch Nielsen.