Da FPT i 2005 lancerede HI-eSCR-teknologien, der kan reducere udledningen partikler fra motoren, var det et stort skridt på vej mod den virkelighed, vi kender i dag, hvor landbrugsmotorer skal leve op til de såkaldte Stage IV-krav.

Kort fortalt består SCR-teknologien af en efterbehandling af udstødningsgassen, hvor man tilsætter AdBlue til gassen, hvilket nedbringer mængden af uønskede partikler i udstødningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I forhold til et partikelfilter, der skal renses, er SCR-teknologien vedligeholdelsesfri, da der kun skal fyldes AdBlue på maskinen.

I 2019 skal nye motorer leve op til et endnu skrappere regelsæt - de såkaldte Stage V-krav, men selvom der først er om to år, er FPT allerede nu klar med en teknologi, der kan klare kravene. Den nye efterbehandling har fået navnet HI-eSCR2, og den skal bruges på alle FPT-motorer over 76 hestekræfter.

Som noget nyt bliver der introduceret et partikelfiltreringssystem på SCR-enheden, så motorerne kan klare de skærpede Stage V-krav. FPT oplyser, at det nye HI-eSCR2-system fylder det samme som det nuværende SCR-system, og at der også er tale om et vedligeholdelsesfrit system.