Tilbage på Agritechnica i fjor lancerede engelske JCB prototypen på en ny motor, der ifølge koncernen kunne overholde de fremtidige emissionskrav, Tier IV interim-kravene.

Nu, godt et halvt år senere, er motoren klar til at gå i produktion, og samtidig lancerer JCB en række nye knækstyrede teleskoplæssere, der sammen med en række traditionelle teleskoplæssere får den nye motor monteret.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som noget specielt rummer Eco-Max-motoren ingen former for systemer til efterbehandling af udstødningsgassen. Der er med andre ord ingen SCR-katalysator, DOC eller DPF-partikelfiltre på motoren. JCB er i stand til at leve op til emissionskravene ved at tilsætte brændstoffet ved 2.000 bars tryk ind i et specielt udformet forbrændingskammer. Dertil kommer en turbolader med variabel geometri og EGR, hvilket betyder, at en del af udstødningsgassen fra motoren recirkuleres og genbruges i forbrændingen.

Det hele styres fra den avancerede ECU-computer på motorblokken. Og den kan faktisk kalibreres til en lidt speciel manøvre.

- Motorer i dag kræver meget ren dieselolie, som ligeledes skal have et meget lavt svovlindhold. Det er nødvendigt for at overholde emissionskravene. I Europa og USA er det ikke noget problem, men i andre dele af verden er der ganske enkelt ikke dieselolie af den kvalitet. Derfor kan ECU’en kalibreres, så den slår hele emissions-programmet fra, fortæller Ollie Howlett, der er servicechef for de nye Eco-Max-motorer.

Det betyder med andre ord, at en teleskoplæsser, som er produceret til Europa, senere kan sælges til eksempelvis Afrika, Rusland eller Indien uden frygt for at motoren havarerer som følger af dårlig brændstof.

- Kalibrationen kan foretages af en forhandler, og den slukker for EGR-recirkulationen og den variable geometri på turboladeren. Desuden sænkes indsprøjtningstrykket. Det betyder, at motoren ikke længere lever op til Tier IV interim, men det betyder ikke noget, hvis den skal sendes til Afrika eller Indien, for der har de ikke de samme krav. Ydelsen forbliver stort set den samme, men brændstofforbruget øges en anelse, fortsætter Ollie Howlett.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motoren kommer i første omgang i tre forskellige varianter, der yder henholdsvis 109, 125 og 145 hestekræfter. Men JCB undersøger i øjeblikket, om effektintervallet skal udvides med nye varianter af Eco-Max.

Nye teleskoplæssere

JCB TM 320 og TM320S er to nye modeller af knækstyrede teleskoplæssere, som afløser de nuværende TM 310 og TM 310S. TM 320 og TM 320S bliver de to første maskiner fra JCB med Eco-Max-motoren.

Foruden den nye motor er der kommet forbedringer i kabinen i form af et nyt layout og et nyt instrumentpanel. Ligeledes er den maksimale løfteevne forøget med 100 kg i forhold til forgængerne trods det, at egenvægten ikke er øget.

Maskinerne har endvidere Torque-Lock, hvilket betyder, at converteren i maskinen kan låse sig sammen med den øvrige drivlinje, så der ved visse hastigheder og motoromdrejninger er et fast træk hele vejen gennem drivlinjen i stedet for blot et normalt hydrodynamisk træk via olien i converteren. Det er med til at spare på brændstoffet på de to maskiner.

Produktionen af de to maskiner starter inden længe, og i løbet af sensommeren og efteråret vil JCB også begynde at lægge den nye motor i hele linjen af teleskoplæssere til landbruget. Det gælder blandt andet AgriPlus-modellerne og AgriSuper.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge JCB er Eco-Max i kombination med en række forskellige tiltag, så som Torque-Lock, lav tomgang og reduceret maksimale omdrejninger med til at reducere brændstofforbruget på de nye maskiner. Som minimum kan forbruget reduceres med fem procent, men med en såkaldt drivlinje-pakke, som kan vælges til, vurderer JCB, at brændstofforbruget på visse maskiner kan reduceres med op til 15 procent.