Store traktorer har brug for store dæk, og derfor har både Michelin og Trelleborg udviklet nye dæk til blandt andet den nye Deutz-Fahr 11 og Fendt 1000, som runder de magiske 500 hestekræfter. De to stortraktorer er endnu ikke frigivet til salg, men gårdejer Henrik Søndergård, Søndergård, ved Billund fandt ud af, at de nye dæk også kunne lirkes på en John Deere 8R traktor, og derfor fik han her i foråret leveret sin nye 8370 R på nye Trelleborg TM1000 High Power IF 900/65R46. Dækkene er 231 centimeter høje, og da de blev monteret hos Herborg Smede- & Maskinforretnings var det nødvendigt at løfte skærmene en anelse, for at sikre den fornødne afstand imellem dækkene og den affjedrede kabine. Fordækkene hedder 650/65R38, og det er en dækstørrelse, der normalt anvendes som baghjul på traktorer omkring 170 hestekræfter.

På Søndergård kører den nye John Deere først og fremmest med en AP gyllevogn på 35 kubikmeter og en seks meter bred Horsch Pronto såmaskine.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Noget helt andet

Det er Peter Smidt, som er fast chauffør på den nye John Deere, og han har allerede kørt 350 timer med traktoren. Sidste år kørte han med en traktor, som var monteret med 710/65R42 dæk, og når den kørte med såmaskinen, var der monteret tvillingehjul på traktoren. Han var derfor spændt på, hvordan traktoren med de høje og brede dæk ville klare opgaven.

- Det er ganske enkelt noget helt andet. Med gyllevogne står traktoren eminent godt fast, og hvor jeg før måtte planlægge at tage nogle af bakkerne nedad, så har jeg endnu ikke oplevet at traktoren ikke kan komme op, siger Peter Smidt.

Kører uden tvillinghjul

Et højt dæk har også en lang trædeflade, og ved eksempelvis en bagakselbelastning på 15 ton, og det foreskrevne dæktryk er fodaftrykket fra det nye Trelleborg IF dæk næsten er en halv gang større end fra Trelleborg TM900/60 R38, der i sig selv er et meget stort dæk.

- Vi pløjer med en plov, der er monteret med en integreret pakker, og her det første år har vi valgt at køre uden tvillinghjul. Det går overraskende godt, og umiddelbart er markerne lige så jævne, som da vi kørte med tvillinghjul, siger Peter Smidt.

Til gengæld er han fri for af skulle håndtere de tunge tvillinghjul hver gang der skiftes mellem gyllevogn og såmaskine. Med gyllevogne kører han med 1,6 bars tryk i fordækken og 1,4 bar i baghjulene. Med såmaskine reduceres trykket til 1,0 bar i både for og bagdæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Markplanen på Søndergård omfatter cirka 900 hektar. Heraf anvendes de 300 hektar til kartofler, og derfor skal den store John Deere også køre med en fire-furet bedplov, lige så snart det sidste gylle er bragt ud.