Introduktionen af den nye Fendt 700-serie lige før årtusindskiftet var startskuddet til en gennemgribende modernisering af traktormodellerne fra den tyske producent, hvor man gik fra traktorer med gear og til den trinløse Vario-transmission. I 2002 kom den nye 900-serie, med topmodellen Fendt 930 på 300 hestekræfter. Imellem 7 og 900-serien introducerede Fendt på et tidspunkt en 800-serie, der mindede meget om 700-serien men havde en kraftigere transmission og en topmodel med over 200 hestekræfter.

800-serien kom med TMS, hvor elektronikken kontrollerer motoren og den trinløse transmission, for at kunne udføre opgaven med færrest mulige motoromdrejninger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I katalysatoren tilsættes udstødningsgassen AdBlue, som er en kvælstofholdig væske, der reagerer med udstødningsgassen

Ny mellemklasse

Effektmæssig var der en glidende overgang fra Fendt 800-serien og til den store 900-serie. Men målt på størrelse var der meget stor forskel, og derfor introducerede Fendt i 2009 en ny og større 800-serie, som omfattede fem modeller.

Fendt 819, som var den mindste model, havde en nominel effekt på 180 hestekræfter og 200 hestekræfter på toppen. Modellen blev ikke markedsført her i landet, hvor importøren i stedet satsede på Fendt 822 med 200 nominelle hestekræfter. Serien blev toppet af Fendt 828, der havde en topeffekt på 280 hestekræfter.

Den brugte Fendt 826 er set hos TMS Maskinpower Starup A/S. Modellen er en Profi Plus der er monteret med blandt andet frontlift og kraftudtag foran. Traktoren er fra 2011 og har gået 5.200 timer.

Kraftigere transmission

Den nye Fendt 800-serien fik en ny og rummelig førerkabine, magen til den som Fendt et par år før havde introduceret på 900-serien. Samtlige modeller kørte med sekscylindrede Deutz motorer med en volumen på 6,1 liter. Transmissionen var naturligvis den trinløse Vario-transmission. For at kunne overføre de 280 hestekæfter fra topmodellen Fendt 828, ligger der en ML200 transmission i den nye 800-serie. Transmissionen, der er med to oliemotorer og en hydraulikpumpe, svarer til den som Fendt anvendte i 900-serien indtil 2006.

Artiklen fortsætter efter annoncen

To tanke

Modellerne i den nye Fendt 800-serie var nogle af de første traktorer til at overholde emissionskravet Stage 3B. For at reducerede blandt andet de skadelige NOx-partikler, var traktorerne monteret med en SCR katalysator. I katalysatoren tilsættes udstødningsgassen AdBlue, som er en kvælstofholdig væske, der reagerer med udstødningsgassen.

Hele processen sker i udstødningssystemet, og motoren kan derfor optimeres til maksimal ydelse og minimalt brændstofforbrug. Føreren skal som minimum blot huske at tanke AdBlue på den ekstra tank, hvert anden gang traktoren tankes med brændstof.

I 2013 fik miljøreguleringen endnu et hak opad, og i forbindelse med opdateringen kom der både en ekstra turbolader og en ekstra ladeluftkøler på Fendt 800-serien.

I kabinen blev Vario-terminalen opdateret, og for at få plads til en større kølerpakke, blev motorhjelmen lidt bredere. Ude foran kom der en ny frontlift.

Se på historien

Bortset fra SCR-systemet, som var nyt, er Fendt 800 bygget over gennemtestede komponenter der ikke giver de store problemer, og i vurderingen af den brugte traktor vil jeg lægge vægt på servicehistorikken, siger sønderjysk værkfører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fendt 800Vario SCR var en hel ny traktorstørrelse fra den tyske producent. Men ved at anvende transmissionen ML200, der er en Vario-transmission, som allerede var gennemtestet i traktorer med op til 300 hestekræfter, valgte Fendt en sikker løsning til mellemklasseserien.

- Vi har Fendt 800Vario SCR traktorer, der har gået tæt ved 10.000 timer, og har ikke udskiftet den første transmission endnu. Vi kender transmissionen fra den gamle 900-serie, og i den serie har vi udskiftet transmissioner. Men hvor 900-serien var den største traktor, der fik lov til at udføre de tungeste opgaver på mange maskinstationer, så får mange Fendt 800-modeller måske knapt så mange tæsk. Sammen med den overdimensionerede transmission, er det sikkert hovedårsagen til traktorens holdbarhed, siger Gert Jensen, der er teknisk værkfører hos TBS Maskinpower A/S i Starup.

Husk at skifte gear

Lige som de øvrige modeller fra Fendt er også den brugte Fendt 826 udstyret med to områdegear i den trinløse Vario-transmission. Gearene skiftes med en el-kontakt i armlænet. I det lave gear kan traktoren køre 0,02 til 35 km/t, mens den i det høje gear kører 0,02 til 40 km/t, og op til 60 km/t hvis ikke den var tilpasset danske forhold.

- Lettere markarbejde kan sagtes udføres i det høje gear. Men med den tunge gyllevogn, og når der skal pløjes eller harves, er det vigtigt, at der skiftes til det lave gear. Fortsættes der i det høje gear arbejdes der med et alt for højt tryk i transmissionens hydrauliske del, og det slider unødigt på transmissionen og varmer transmissionsolien op, siger værkføreren.

Flere huller

Bosch er leverandør af SCR-anlægget til Fendt 800, og da virksomheden kendte systemet fra lastvognsindustrien, var det kun at tilpasse udstyret til at det kunne monteres under motorhjelmen på en traktor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I starten hørte vi rigtig mange historier, om hvor besværligt og hvor dyrt det var at anvende AdBlue. Men i det store hele er skrækhistorierne blevet gjort til skamme. Det eneste problem vi har haft, var at AdBlue-dysen, på de første traktorer der kom ud at køre, ville stoppe til. Det løste Fendt ved at monteret en dyse med seks huller i stedet for tre. Elleres er det kun at have samme tilgang til AdBlue som til dieselolie. Det vil sige renlighed, både når der tankes og når det transporteres, siger Gert Jensen.

Opdateret bagaksel

Ud over opdateringen på AdBlue-anlægget, har Fent på de første årgange af 800-serien også lavet en serviceopdatering på bagakslen. Opdateringen består af en kraftigere lås i transmissionshuset, og Gert Jensen anbefaler at der spørges ind til om opdateringen er lavet, før der købes en brugt Fendt 800 fra de første årgange.

Har traktoren gået tæt ved 10.000 timer, anbefaler han også at kontrollere førersædet for slid i ophænget, og han påpeger at et originalt førersæde faktisk er en større investering, der lige som dæk skal med i kalkulationen, når prisen på brugte traktorer sammenlignes.